‘O RUČNOM PRTLJAGU’

Španska presuda protiv Ryanaira mogla bi uzdrmati model niskotarifnih avio-kompanija širom Evrope

RYANAIR
Foto © Ryanair

Presuda španskog suda u korist putnika koji je tužio niskotarifnu avio-kompaniju Ryanair zbog naplate ručnog prtljaga mogla bi pokrenuti velike promjene u načinu poslovanja budžetskih avio-kompanija širom Evrope.

Sud u Salamanki naložio je irskoj kompaniji da putniku isplati 165 dolara nadoknade zbog višestrukih naplata ručnog prtljaga na pet letova u periodu od 2019. do 2024. godine.

U obrazloženju presude sud je naglasio da se ručni prtljag smatra sastavnim dijelom putovanja i da se njegovo dodatno naplaćivanje kosi s osnovnim pravima potrošača. Time se sud pozvao na raniju odluku Suda pravde EU, prema kojoj putnici moraju imati pravo na određeni minimum prtljaga bez dodatnih troškova.

Ova presuda dolazi u trenutku kada su potrošačke organizacije širom kontinenta pojačale pritisak na niskotarifne prevoznike, zbog, kako navode, prikrivenih troškova i naplaćivanja usluga koje bi trebale biti uključene u osnovnu cijenu karte. Organizacija Facua, koja je zastupala putnika u ovom slučaju, već je pokrenula slične procese protiv drugih avio-kompanija.

Ryanair, međutim, insistira na zakonitosti svoje poslovne politike, navodeći da sve svoje putnike obavještava o prtljag politici, te da besplatno omogućava unošenje manje torbe ispod sjedišta. Kompanija se poziva na regulativu EU 1008/2008, koja joj daje pravo da slobodno kreira svoje tarife i uslove prevoza.

Generalni direktor kompanije Michael O’Leary otvoreno je kritikovao špansku odluku, ali i kazne koje je Ministarstvo socijalnih prava te zemlje izreklo protiv Ryanaira i još nekoliko prevoznika krajem 2024. godine, u iznosu od gotovo 180 miliona eura.

Ukoliko se ovakve presude nastave i u drugim državama članicama EU, niskotarifni sektor bi mogao doživjeti ozbiljan udarac. Kompanije koje su godinama gradile modele profita na dodatnoj naplati usluga, mogle bi biti prisiljene na drastične promjene u strategiji i transparentnijem prikazu stvarne cijene karata.

Pitanje naplate osnovnih usluga poput ručnog prtljaga moglo bi uskoro dospjeti i na agendu Evropske komisije, koja bi, pod pritiskom javnosti i sudskih odluka, mogla donijeti precizniju regulativu i time zatvoriti postojeće pravne praznine.

Iako je presuda iz Salamanke još uvijek pravno ograničena na teritorij Španije, njen potencijalni utjecaj na avio-industriju daleko je veći. U narednim mjesecima, biće jasno hoće li ovaj slučaj postati temelj pravnog zaokreta ili ostati izuzetak u industriji koja se već duže vrijeme suočava s kritikama zbog netransparentne politike cijena.