
Mazda je predstavila treću generaciju svog najprodavanijeg modela CX-5, ali umjesto oduševljenja, novi dizajnerski pravac izazvao je val nezadovoljstva među vozačima. Glavni razlog? Potpuno uklanjanje fizičkih komandi iz unutrašnjosti vozila.
Iako eksterijer ostaje prepoznatljiv, kabina nove Mazde CX-5 doživjela je radikalnu transformaciju – klasični prekidači, tasteri i poznati rotacioni kontroler su nestali. Upravlja se isključivo putem dodirnog ekrana i glasovnih komandi, uz multifunkcionalni volan kao jedini podsjetnik na stara vremena.
Na društvenim mrežama već gori od komentara: “Nema dugmića, nema kupovine”, “Klima bez fizičkih komandi? Nikad!”, samo su neki od ogorčenih stavova dugogodišnjih vlasnika Mazde. No, iz kompanije poručuju – sve je urađeno prema istraživanjima korisnika.
– Većina korisnika danas želi jednostavnije interfejse i veće ekrane. Nova filozofija se bazira na bezbjednosti i intuitivnom korištenju – objasnila je Tamara Mlinarčik iz Mazde Sjeverna Amerika, dodajući da napredne glasovne komande i ekran osjetljiv na dodir nude novo iskustvo vožnje.
Ipak, kontradikcija je očita. Još 2019. godine, upravo Mazda je objavila kako je korištenje dodirnih ekrana opasno jer odvlači pažnju i povećava rizik od nesreća. Tada su odlučili da ih uklone, uz obrazloženje da fizičke komande omogućavaju sigurnije upravljanje tokom vožnje. Sada, šest godina kasnije, kompanija mijenja smjer.
Mazda nije usamljena. Brojni proizvođači, uključujući Teslu i BMW, već su krenuli u pravcu “digitalno sterilne” unutrašnjosti. BMW je čak uklonio svoj čuveni iDrive kontroler, što je izazvalo slične kritike. Mazda sada ide istim putem, uprkos sopstvenim ranijim stavovima.
Novi CX-5, iako i dalje s klasičnim motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, preuzima estetiku Mazdinih električnih modela poput EZ-6 i EZ-60 u Kini, koji su prvi promovisali minimalizam i ogromne ekrane kao centralni element kabine.
Pitanje koje sada ostaje jeste – hoće li Mazda ovu filozofiju primijeniti i na sportske i entuzijastične modele poput Miate? Vlasnici i ljubitelji analogne vožnje svakako se nadaju da će bar negdje ostati dugmići, tasteri i ono što Mazda do jučer sama nazivala “osnovom bezbjednosti”.