
Transportne kompanije iz Bosne i Hercegovine na rubu su strpljenja zbog, kako tvrde, sistematske diskriminacije i nefer poslovnih uvjeta u Europskoj uniji.
Ukoliko vlasti BiH u narednih nekoliko dana ne poduzmu hitne korake da zaštite bh. prijevoznike, sektoru prijeti kolaps, a prvi koraci prema daljnjim potezima bit će razmotreni na plenumu koji će biti održan 3. novembra. Plenum će okupiti brojne aktere sektora i otvoriti ključna pitanja o budućnosti poslovanja i egzistenciji hiljada radnika.
Kako navode iz Konzorcija Logistika BiH, organizacije koja okuplja više od 47.000 zaposlenih i u čijem okviru posluju prijevoznička preduzeća s ulaganjima koja prelaze četiri milijarde eura, posljedice neuređenih odnosa na tržištu EU već su vidljive. Transportni kapaciteti u BiH značajno su smanjeni, a profesionalci iz sektora nastavljaju napuštati zemlju zbog izloženosti diskriminatornim mjerama i stalnim preprekama u poslovanju. Predviđa se da će troškovi transporta, kao i cijene finalnih proizvoda u BiH, uskoro biti uvećani za čak 25 posto. U dramatičnom obraćanju ministru komunikacija i prometa BiH, Edinu Forti, Konzorcij upozorava na mogućnost preseljenja poslovnih kapaciteta u susjedne zemlje ako hitna reakcija izostane.
Profesionalni vozači pod posebnim udarom – EU pravila i praksa iznad Zakona?
Pored nepoštene konkurencije kojoj su svakodnevno izloženi, profesionalni vozači iz BiH suočavaju se i s nametnutim pravilima boravka u zemljama EU. Pravilo kojim im je ograničen boravak na 90 dana u okviru perioda od 180 dana u velikoj mjeri ograničava njihov rad i prijeti dodatnom iscrpljivanju ionako smanjenih resursa bh. transportnog sektora. Bh. prijevoznici tvrde da su vozači često izloženi ne samo drakonskim kaznama, već i pritvoru i prijetnji lišavanja slobode.
Kako upozorava profesor Velibor Peulić, koordinator Konzorcija Logistika BiH, prema službenim podacima čak 26 vozača iz BiH u proteklih mjesec dana zadržano je u pritvorskim jedinicama u Poljskoj, Austriji, Njemačkoj i drugim zemljama. Posebna zabrinutost dolazi od prijevoznika iz Unsko-sanskog kantona, koji ističu da je ulazak u susjednu Hrvatsku, iako članicu EU, postao gotovo nemoguć.
Konkurencija pod prijetnjom – Nepodnošljiva tržišna nejednakost
U izvještaju Konzorcija se naglašava da su pravila koja su na snazi u većini zemalja EU jasno usmjerena ka zaštiti domaćih prijevoznika i smanjenju konkurencije sa strane, zbog čega bh. kompanije gube ključne poslove. S druge strane, strane kompanije slobodno ulaze na bh. tržište, preuzimajući poslove koji su nekada pripadali domaćim prijevoznicima. Ova asimetrija u uslovima rada dodatno urušava sektor, koji u BiH već godinama suočava se s brojnim izazovima, a gubitak poslovanja iz EU predstavlja udarac koji prijevoznici sami neće moći izdržati.
Prijevoznici naglašavaju da nijedna od domaćih nadležnih institucija niti asocijacija još uvijek nije javno osudila ove uvjete niti uputila apel za podršku domaćem sektoru. Ovaj alarmantni nedostatak reakcije samo dodatno produbljuje osjećaj marginalizacije među bh. prijevoznicima.
Moguće posljedice za građane – Ko plaća cijenu?
Usljed sve viših troškova poslovanja i dodatnih opterećenja, transportne kompanije u BiH već najavljuju poskupljenje svojih usluga. Rast troškova transporta direktno će se odraziti na cijene finalnih proizvoda, što će pogoditi ne samo sektore logistike i trgovine, već i svakodnevni život građana. Kada transportni troškovi porastu za 25 posto, cijene osnovnih proizvoda i roba koje se svakodnevno koriste skočit će, otežavajući životni standard u zemlji.
Transportni sektor, koji je dugogodišnji stub ekonomskog rasta i povezanosti BiH sa susjednim zemljama, danas se nalazi pred odlukom o radikalnim potezima. Ukoliko nadležne vlasti i dalje ostanu nijeme, a nepravda prema bh. prijevoznicima se nastavi, očekuje se masovan odlazak kompanija u susjedne zemlje, što bi moglo biti devastirajuće za ionako krhku privredu Bosne i Hercegovine.
Na domaćim vlastima je da, prije nego što dođe do nepopravljivih posljedica, preuzmu odgovornost i zaštite bh. transportni sektor od diskriminatornih mjera na europskom tržištu.