POVEZIVANJE JUGA BIH SA EVROPSKOM MREŽOM AUTOPUTEVA

Hercegovina pred infrastrukturnim preporodom: Mostar uskoro na autoputu ka EU

LOT a 4 autocesta mostar

Intenziviranje radova na izgradnji autoputa kroz Hercegovinu tokom narednih mjeseci označava početak povezivanja Mostara s glavnom mrežom autoputeva Bosne i Hercegovine, kao i sa evropskim putevima kroz Hrvatsku.

Projekat je dio dugoročne strategije Federacije BiH za unapređenje infrastrukture i direktno povezivanje s Evropskom unijom. Pored postojećih veza na sjeveru i jugu, povezivanje Mostara s ovim koridorima će znatno olakšati putovanja građanima i dodatno integrisati južni dio zemlje u širu mrežu puteva.

Posebno važan segment ovog projekta u Hercegovini obuhvata LOT 4, jug Koridora 5C, prostirući se na oko 50 kilometara. Ovaj dio uključuje dionice Mostar sjever - Mostar jug (15 km), Mostar jug - tunel Kvanj (9,2 km), tunel Kvanj - Buna (5,2 km), Buna - Počitelj (7,2 km), Počitelj - Zvirovići (11,07 km) i Zvirovići - Bijača (10 km).

Trenutno se provode tenderske procedure za dionice Mostar sjever - Mostar jug i Mostar jug - tunel Kvanj, dok su radovi na trasi tunel Kvanj - Buna već u toku. Dionica Počitelj - Bijača, ukupne dužine 21 kilometar, već je otvorena za saobraćaj. Također, dionica Buna - Počitelj, završena prije tri godine, uskoro će biti puštena u promet čim radovi na trasi Kvanj - Buna budu dovršeni, za što je ugovor već potpisan početkom jeseni.

Na ovoj ruti, ključna struktura je tunel Kvanj, dug 2,7 kilometara, dok je ugovor za dionicu Mostar jug - tunel Kvanj planiran za potpisivanje u narednim sedmicama. Također, ugovor za dionicu Mostar sjever - Mostar jug očekuje se u drugom kvartalu sljedeće godine. Planirana trasa obuhvata dvije petlje – Mostar sjever i Mostar jug, 15 kilometara autoputa između njih, kao i dodatnu cestu s dvije trake koja povezuje ove petlje s magistralom M17. Predviđeno je da trasa sadrži pet tunela i deset vijadukata na svakom kolniku.

Ove sedmice u Blagaju je održana prezentacija dodatne dokumentacije u saradnji s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), koja je detaljno objasnila društvene i ekološke aspekte projekta Mostar jug - tunel Kvanj. Prezentacija je uključila planove za zaštitu biodiverziteta i socio-ekonomske procjene uticaja na lokalne zajednice, kao i usklađivanje sa standardima održivog razvoja i transparentnosti.

Većina izgradnje na Koridoru 5C se finansira kroz međunarodne kreditne aranžmane, što znači da pored domaćih zakona projekti moraju biti u skladu s propisima međunarodnih finansijskih institucija. To podrazumijeva poštovanje evropskih standarda održivog razvoja i uključivanje javnosti u sve faze planiranja i realizacije.

Izgradnja tunela Prenj, najdužeg tunela u BiH i devetog najdužeg u Evropi, predstavlja poseban infrastrukturni izazov. Ovaj tunel će imati dvije tunelske cijevi, desnu dugu 10,165 kilometara i lijevu dugu 10,160 kilometara, čime postaje najkompleksniji objekt na trasi od Konjica do Mostara. Završetak tenderskog procesa za izvođača radova planiran je za decembar 2024. godine, nakon višestepene evaluacije usklađene s međunarodnim standardima nabavki.

Iako su navedeni planovi precizno definisani, moguće su promjene u zavisnosti od toka evaluacije i eventualnih dodatnih zahtjeva u procesu, što će biti realizovano u skladu sa svim procedurama i standardima međunarodnih finansijera.