
Iz Sarajeva do Hollywooda: Kako je vizija Adija Granova oblikovala legendarnog Iron Mana i ostavila neizbrisiv trag u Marvelovom univerzumu...
Ljubitelji Marvelovih filmova nikada neće zaboraviti trenutak kada je 2008. godine na velika platna stigao ''Iron Man'', film koji je ne samo otvorio vrata ''Marvel Cinematic Universea'', već je i zauvijek promijenio tok filmske industrije. U središtu priče bio je Tony Stark – arogantan, bogat, ratni profiter i genijalni izumitelj – lik koji je rođen iz kreativnog izazova Stana Leeja: da osmisli heroja kojeg će publika isprva mrziti, a zatim zavoljeti. I upravo je u toj transformaciji, od antipatije do divljenja, ležala čarolija koja je začela MCU (''Marvel Cinematic Universe''). Ali, ono što mnogi ne znaju jeste da je u vizuelnoj definiciji ovog lika ključnu ulogu odigrao bosanskohercegovački umjetnik – Adi Granov.
Adi Granov rođen je 1977. godine u Sarajevu. Crtanjem se bavio od malih nogu, ali nije ozbiljno razmišljao o umjetničkoj karijeri sve do svoje šesnaeste godine. Godine 1994, u jeku rata u Bosni i Hercegovini, zajedno s majkom i mlađom sestrom napušta zemlju radi sigurnosti. Sklonište su našli u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje je Adi proveo narednih deset godina živeći u Portlandu i Seattleu i studirajući umjetnost i konceptualni dizajn. Iako su mnogi njegovi radovi nalik slikama, Granov za sebe skromno kaže da je „crtač, a ne slikar“.
Njegov prodor na američku strip-scenu dogodio se kada je njegov stil prepoznat zbog jedinstvenog spoja realizma, dinamike i tehničke preciznosti – osobina koje su ga ubrzo izdvojile u svijetu konceptualne umjetnosti. Nakon što je radio na nekoliko manjih projekata, njegov talent je privukao pažnju ''Marvel Comicsa'', koji mu 2005. godine povjerava rad na limitiranoj seriji ''Iron Man: Extremis'', u saradnji sa scenaristom Warrenom Ellisom. Ova serija nije samo redefinisala Iron Mana u stripovima, već je i direktno inspirisala kasnija filmska ostvarenja jer je Granov zaslužan za dizajn modernog odijela koje je poslužilo kao temelj za filmsku verziju. Njegov vizuelni pristup – kombinacija visokotehnološke sofisticiranosti i funkcionalnog realizma – bio je toliko upečatljiv da ga je Jon Favreau, reditelj prvog ''Iron Man'' filma, lično angažovao kao savjetnika i konceptualnog dizajnera. Na taj način Adi Granov izravno je oblikovao izgled oklopa, koji će postati ikona modernog superheroja.
Nakon izuzetnog uspjeha s ''Iron Manom'', Adi Granov nastavio je svoju saradnju s ''Marvelom'' i postao jedan od njihovih najtraženijih umjetnika, kako za stripove, tako i za konceptualni rad u filmovima. Osim Tonyja Starka, Granov je radio na vizuelnom dizajnu ili ilustracijama za brojne druge poznate likove. Njegov rad se može vidjeti u stripovima, kao što su ''Iron Man'', ''The Invincible Iron Man'', ''Spider-Man'', ''X-Men'', ''Black Panther'', ''Thor'', ''Hulk'' te ''Captain America''. Njegove naslovnice, posebno prepoznatljive, često realistične, tamne i pune detalja, donijele su mu kultni status među fanovima.
U filmskom svijetu, osim što je dao izgled oklopima Tonyja Starka, Granov je radio na dizajnima i konceptima za filmove kao što su ''The Avengers'' (2012), ''Iron Man 2'' (2010), ''Iron Man 3'' (2013), ''Avengers: Age of Ultron'' (2015) te ''Black Panther'' (2018). Među likovima na kojima je radio nalaze se War Machine (James Rhodes), Black Widow (Natasha Romanoff), Ultron te razne varijacije Iron Man oklopa (npr. Mark II, Mark III, Hulkbuster, itd.). Njegovi dizajni su često služili kao vizuelna osnova oko koje su se gradili konačni kostimi i CGI-modeli za filmove.
Posebno je zanimljivo to što su neki likovi koje je oblikovao u stripovima kasnije preneseni na filmsko platno s njegovim dizajnerskim potpisom, čime je njegov utjecaj ostao dvostruko značajan: i kao temelj za narativ, i kao vizuelni pravac.
Osim stripova i filmova, Adi je skicirao lik Spider-Mana za igricu ''Marvel’s Spider-Man'', koja je ujedno proglašena i najboljom igricom godine 2018. Njegova ilustracija nalazi se na početnom zaslonu za učitavanje igrice, koja je prodata u više od 25 miliona primjeraka. Također je dizajnirao i odijelo pod nazivom “Velocity Suit” u sklopu iste igrice i jedno je od onih koje je dizajnirano isključivo za videoigru, te do tada nije viđeno u filmovima, crtanim filmovima ili stripovima. Godine 2019. objavljen je i strip koji je ujedno pozadinska priča nastanka odijela pod nazivom “Spider-Man: Velocity”, a te iste godine se pojavljuje i u filmu “Spider-Man: Far From Home” kao unaprijed izrađen dizajn odijela kada Spider-Man izrađuje svoje novo odijelo.
Priča Adija Granova nije samo priča o uspjehu jednog umjetnika, već i dokaz da Bosna i Hercegovina ima ogroman potencijal, bogatstvo talenata i kreativaca koji ostavljaju trag na svjetskoj sceni. Iako su često daleko od doma, njihovi korijeni, priče i uspjesi ostaju neraskidivo vezani za ovu zemlju. Granov je svojim radom pokazao da vizija, upornost i posvećenost mogu odvesti i iz ratom pogođenog Sarajeva do samog srca Hollywooda. Neka njegov uspjeh bude podsjetnik i inspiracija da je BiH zemlja iz koje dolaze ljudi sposobni da se oblikuju u svjetske ikone. I zbog toga smo ponosni – na Adija Granova i sve one koji nas predstavljaju u najboljem svjetlu širom svijeta.