
Direktor Željeznica Republike Srpske i ministar saobraćaja i veza Republike Srpske nedavno su potpisali sporazum o razumijevanju sa kineskom kompanijom China Railway International Co. Ltd, koja je zadužena za rekonstrukciju željezničke stanice u Novom Sadu, gdje je nedavno došlo do tragične nesreće koja je rezultirala smrću 14 osoba.
Ova situacija stavlja dodatni pritisak na nadležene da ozbiljno pristupe budućim projektima.
Sporazum se odnosi na planiranu rekonstrukciju pruge u Republici Srpskoj, a radovi bi mogli početi već naredne godine, uz procijenjenu vrijednost od 100 miliona eura. Međutim, svjesni su opasnosti koje nosi saradnja sa stranim izvođačima, te se odlučuju da povećaju nadzor i stručnost tokom realizacije projekata. Tragičan incident u Novom Sadu služi kao upozorenje da se ovakvi projekti ne mogu shvatiti olako, a vlasti u RS su najavile da će osigurati da stručnjaci imaju ključnu ulogu u svakom aspektu budućih radova.
Iako je sporazum potpisan, važno je naglasiti da se radi samo o osnovnom sporazumu o razumijevanju, a ne o konačnom ugovoru. Prioriteti u realizaciji ovih projekata sada su u rukama Ministarstva saobraćaja i veza, kao i Ministarstva finansija Republike Srpske.
Planovi uključuju sanaciju i modernizaciju pruga između Jošavke, Prijedora i Novog Grada, kao i povezivanje između BiH i Srbije kroz Dobojsko, Tuzlansko i Zvornik do Rume. Svjetska banka je također uključena u ovaj projekat kao ključni partner.
Osim toga, planirana je izgradnja dionice na koridoru Vc, koja će se protezati od Šamca do ulaza u Maglaj. Tačne vrijednosti ovih projekata još uvijek nisu poznate, a konačne cifre će se znati nakon završetka svih neophodnih studija i analiza.
U međuvremenu, postignuti su i drugi sporazumi s kineskim kompanijama, uključujući memorandum o saradnji sa Qiqihar Rolling Stock Co. Ltd, koji se odnosi na jačanje radioničkih kapaciteta Željeznica RS. Ova saradnja otvorila je mogućnosti za nabavku lokomotiva i vagona, ali stručna javnost je izrazila zabrinutost da bi ovakvi dogovori mogli dovesti do nerazmjernih nabavki koje isključuju konkurenciju.
Trenutna situacija i budući planovi za železničku infrastrukturu u Republici Srpskoj ukazuju na potrebu za opreznim pristupom i jačanjem nadzora nad projektima kako bi se izbjegle tragedije poput one u Novom Sadu i osigurala kvaliteta u izgradnji železnice.