U Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine danas je održano javno saslušanje predstavnika Ministarstva komunikacija i prometa BiH pred Komisijom za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma. Fokus saslušanja bio je proces homologacije vozila i relevantni finansijski pokazatelji.
“Došli smo do fascinantnih podataka iz revizorskog izvještaja koje ne možemo ignorisati”, istakao je Branislav Borenović, član Komisije za borbu protiv korupcije.
Javni konkurs za certifikaciju i homologaciju raspisan je 2009. godine, dok je ministar prometa i
U Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine danas je održano javno saslušanje predstavnika Ministarstva komunikacija i prometa BiH pred Komisijom za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, s fokusom na proces homologacije vozila i sve relevantne finansijske pokazatelje.
“Došli smo do nekih fascinantnih podataka iz revizorskog izvještaja koje ne možemo ignorisati”, istakao je Branislav Borenović, član Komisije za borbu protiv korupcije.
Javni konkurs za certifikaciju i homologaciju raspisan je 2009. godine kada je Rudo Vidović bio ministar prometa i komunikacija. Tada su se prijavile dvije firme, jedna iz Sarajeva, Automotiv Centar, i druga koja je bila konzorcijum više firmi. Na konkursu je pobijedila prva firma, ali ministarstvo je dodijelilo posao drugoplasiranom konzorciju, jer je prema riječima ministra zakon to dozvoljavao. Također, naknadno je utvrđeno da su u izradi pravilnika učestvovali predstavnici firmi koje su učestvovale na konkursu. U međuvremenu ministarstvo je konzorciju dodijelilo poslove u vrijednosti od 50 miliona KM.
Komisiju je posebno zanimalo koliko je država prihodovala od homologacije i certifikacije, odnosno koliko je novca uplaćeno u budžet.
“Od 2013. do 2022. oko 1.000.000 KM do 1.200.000 KM godišnje uplaćivano je u budžet, dok je privatnim licima ostajalo oko 15 miliona KM od homologacije i certificiranja”, kazala je pomoćnica ministra za finansije Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
Forto je naglasio da se radi o procjeni jer se nije moglo tačno upratiti koliko je novca uplaćivano zbog nepostojanja posebne stavke koja je uvedena tek prošle godine u sklopu usvajanja cjenovnika. Također, smanjeni su nameti tako da će sada u budžet ići oko pola miliona KM, kazao je Forto.
Međutim, iz Komisije su istakli da je dio u kojem privatnim licima ostaje više od 15 miliona KM još uvijek na snazi, posebno zbog sumnje da su firme koje to rade favorizirane.
“Neko je za 10 godina uzeo 150 miliona KM za obavljanje javnih poslova”, kazao je Branislav Borenović.
Činjenica da se na konkursu više bodovalo posjedovanje prostora nego stručnog kadra prepoznata je kao element korupcije, odnosno namjera da se struka eliminiše, što može dovesti do ozbiljnih posljedica na cestama. Safet Kešo, član Komisije, istakao je da već godinama Konkurencijsko vijeće ukazuje na to da ne postoji firma koja može pobijediti na ovom natječaju i obavljati ove poslove.
Ministar Forto je naglasio da su te firme imale i troškove, no i nakon odbitka svih troškova i plata i dalje bile veoma profitabilne, što je po njegovom mišljenju normalno - jer niko neće raditi besplatno.
“Neko taj posao mora raditi, te firme su direktno odgovorne za sigurnost saobraćaja u BiH i nose odgovornost na sebi. Ja sam nakon imenovanja zaista primijetio odsustvo transparentnosti, naročito u ovom kontekstu homologacije, a to je najbolje pokazao revizorski izvještaj”, kazao je Edin Forto, ministar prometa i komunikacija.
Članovi Komisije upitali su se o cilju homologacije.
“Nama ga nije nametnula Evropska unija, nego mi sami kako bi zaštitili i učinili saobraćaj sigurnijim. Je li to funkcioniše u praksi? Jasno je da ne funkcioniše, najviše zbog manjka stručnog kadra, a to građani najbolje znaju”, rekli su članovi Komisije.
Edin Forto je pozvao na otvaranje krivične prijave protiv onih za koje Komisija smatra da su kršili zakone u prošlosti.
“Dođite i uzmite sve što vam treba od dokumentacije, ja ću vam pomoći u tome”, zaključio je Forto.