
Transferi fudbalera često se predstavljaju javnosti kroz impresivne brojke i zvučna imena, ali ono što ostaje ispod površine jeste uloga menadžera – ljudi koji vuku ključne poteze iza kulisa.
Menadžeri ili fudbalski agenti danas su jedni od najutjecajnijih aktera u sportskom biznisu, a njihova zarada, iako formalno definisana, često varira u zavisnosti od vještine pregovaranja, reputacije i mreže kontakata.
FIFA je u više navrata pokušavala regulisati rad agenata kako bi se smanjile netransparentne provizije, ali stvarnost pokazuje da menadžeri i dalje uspijevaju ostvariti značajne prihode – posebno prilikom visokoprofilnih transfera.
U praksi, menadžer ima pravo na određeni procenat ukupne vrijednosti transfera. Uobičajno je da ta provizija iznosi od 5 do 10 posto, iako u nekim slučajevima, pogotovo kada se radi o mladim igračima koji prelaze u velike klubove, može ići i do 15 posto. Također, mnogi menadžeri sklapaju ugovore i sa igračima i sa klubovima, što dodatno povećava njihovu zaradu.
Na primjer, u transferu vrijednom 20 miliona eura, provizija od 10 posto donosi menadžeru čak 2 miliona eura. Uz to, agent često ima pravo na dodatne bonuse – poput tzv. loyalty bonusa ukoliko igrač ostane u klubu određeni broj sezona, kao i bonus za produženje ugovora ili postignute sportske ciljeve.
Uloga menadžera ne završava samo transferom. Oni često preuzimaju i vođenje kompletne karijere sportiste – od finansijskog savjetovanja, pregovora o sponzorstvima, do planiranja života nakon aktivne sportske karijere. Upravo ta širina usluge čini ih nezamjenjivim, a njihovu poziciju na tržištu – izuzetno profitabilnom.
U regiji Zapadnog Balkana, menadžeri koji su etablirani na međunarodnom tržištu imaju još jednu prednost – oni su često most između talentovanih mladih igrača i velikih evropskih klubova. Njihova sposobnost da “plasiraju” igrača u pravi sistem, u pravo vrijeme, često se plaća višestruko više od tržišnih standarda.
Zbog visokih zarada, posao fudbalskog menadžera postao je izuzetno atraktivan, ali i konkurentan. Pored znanja iz sportskog menadžmenta, uspješan agent mora imati izgrađene odnose sa klubovima, skautima, trenerima i pravnim timovima. U eri digitalizacije, važan je i imidž – jer igrači sve češće biraju agente prema načinu na koji komuniciraju na društvenim mrežama i njihovom prisustvu u javnosti.
Na kraju, treba naglasiti da su menadžeri, i pored brojnih kritika koje dolaze iz svijeta fudbala, postali neizostavni dio savremenog sportskog biznisa. Njihova uloga, iako često nevidljiva, itekako je profitabilna – posebno kada se zna gdje, kada i za koga pregovarati.