ZBOGOM MALI

Nakon 25 godina, Smart Fortwo odlazi u penziju, ali to možda nije kraj

Smart

Marš smrti igra se u SMARTVILLE FACTORY u Hambahu, Francuska. Posle više od četvrt vijeka, posljednji Smart Fortwo sišao je sa proizvodne trake u ničijoj zemlji između Francuske i Njemačke.

Nakon 25 godina i preko dva miliona automobila, Mercedes je podvukao crtu ispod možda najuzbudljivijeg, ali nesumnjivo najbolnijeg – i najskupljeg – poglavlja u novijoj istoriji kompanije.

Revolucija mobilnosti

A imali su tako velike planove za malu. Željeli su pokrenuti ni manje ni više nego revoluciju mobilnosti i utrti put električnom automobilu mnogo prije izvjesnog Elona Muska.

S prvim minimobilom za velike gradove počeli su eksperimentirati 1980-ih, a unatoč svemu, mora se priznati da je ovo konceptualno vozilo za lokalni prijevoz svojim radikalnim pristupom zaista nadmašilo sva očekivanja.

Odlučujući trenutak dogodio se kada je inovativni Nicolas G. Hayek odbijen od strane VW-a, na koji je genijalni švicarski inovator došao sa prijedlogom za automobil sa Swatch logom.

Onda je došao kucajući u Štutgart, a švajcarski dobrotvor je došao u pravo vreme. Zajedno su započeli revoluciju sa svojim ultra-kompaktnim dvosjedom, koji je svojom plastičnom karoserijom jarkih boja više ličio na Swatch nego na Mercedes S-klasu: Smart debituje na IAA sa sloganom "Smanji na maksimum".

Godine 1997. u Frankfurtu, a nedugo zatim u Hambahu, Jacques Chirac i Helmut Kohl dali su signal za početak proizvodnje.

Revolucija u pokretu

Bilo je mnogo toga u vezi ovog automobila što je bilo zaista revolucionarno, iako je električni pogon u to vrijeme bio pozadi. Povrh svega, format je inicijalno dugačak samo 2,49 metara, što je garancija da neće biti problema pri traženju parking mesta. Ili koncept sigurnosti. Bonsai Benz je bio toliko krut da mu čak ni sudar S-klase nije mogao naštetiti.

Ali u isto vrijeme, mnoge stvari su bile mnogo gore nego što bi se moglo prihvatiti sa Mercedesovim modelom - ma koliko mali. Uostalom, Smart je u početku koštao impresivnih 16.480 maraka i stoga je bio skuplji od VW Pola, koji je imao samo dvoja vrata, ali pet sjedišta.

Ne samo da su motori zvučali jadno, već je i mjenjač natjerao putnike da skaču poput uskršnjih zečeva, kojima je bilo potrebno mučnih 18,9 sekundi da dostignu 100 km/h. Prvi Smartovi su izgledali kao nešto što je ispalo iz mašine za žvake ili Kinder jajeta.

Uvjek egzotično

Međutim, Mercedes nije odustao i nastavio je da jača koncept. Da, bilo je iskušenja i nevolja kao što su razni pokušaji automobila sa četiri vrata, prvo sa Mitsubishijem, a zatim sa Renaultom. Roadster i Coupé su bili neuspješni pokušaji da se nekako postigne obim, baš kao i izvoz u SAD, Australiju ili Kinu, gdje je Bonsai Benz uvijek bio egzotičan.

Ali sa prvih 100 električnih Smarta za saobraćajni test u Londonu, imali su pravi nos, baš kao da su ušli u sistem za iznajmljivanje automobila Car2go.

Početak masovne proizvodnje električnog automobila omogućile su Tesline baterije, a nešto kasnije, 2019. godine, Smart je postao prvi evropski proizvođač koji je potpuno eliminisao motor sa unutrašnjim sagorevanjem.

Sve se završilo 2019

Pošto je Mercedes, iz godine u godinu i kroz sve tri generacije, uložio mnogo više u Smart nego što je mogao iz njega da dobije, tadašnji šef Daimlera, Dieter Zetsche, povukao je kočnicu u slučaju nužde i u proljeće 2019. poveo brend u saradnju. sa Geelyjem.

Dok je suverenitet dizajna bio i ostao u Stuttgartu, Kinezi bi se trebali pobrinuti za razvoj, prodaju i proizvodnju u Hangzhouu. "Zajedno ćemo dizajnirati, razviti i izgraditi novu generaciju električnog Smarta u Kini za globalno tržište", kredo je saradnje.

Ali čak i ako su napravili najveće gubitke s najmanjim automobilom, očito ga ne žele potpuno pustiti.

Barem ne Dirk Adelmann. On je evropski šef u Smartu i neće dozvoliti da nešto pođe po zlu sa Fortwo.

Možda nije sve gotovo

"Bio je ispred svog vremena - nekonvencionalan i inovativan u isto vrijeme. Koncept kompaktnog dvosjeda pokazao se posebno uspješnim na europskim tržištima", uvjeren je on i stoga iznenađen izjavom koja daje hrabrost u minijaturnoj zemlji čuda: "To je sasvim je zamislivo da u bliskoj budućnosti ponovo počnemo ovdje."

Ono što se nekada zvalo Fortwo sada se zove "Projekt dva" i čvrsto je ukorijenjeno u planu proizvoda:

"Trenutno razvijamo vlastitu platformu za Smart koja će podržavati takav dvosjed," potvrđuje Adelmann i nastavlja. „A pošto takve kompaktne električne arhitekture ne postoji nigdje drugdje u svijetu, ona nije zanimljiva samo ostatku porodice Geely, već razgovaramo i sa drugim kompanijama u Kini i ostatku svijeta.“