
Šezdeset godina nakon što je zaživio, mali komunistički istočnonjemački automobil Trabant 601, koji je postao slavan u vrijeme pada Berlinskog zida, je traženi oldtajmer, a cijena mu brzo raste.
"Prosječna cijena dobro očuvanog Trabanta 601 porasla je na oko 7.300 eura", rekao je stručnjak Gerd Heinemann iz njemačke kompanije BBE Automotive, "a njegova vrijednost samo raste".
U oblaku izduvnih gasova
To je nevjerovatan preokret za slabašan automobil koji je nekada bio svjetska sprdnja zbog svog sićušnog dvotaktnog motora i perjanica izduvnih gasova neugodnog mirisa.
Trabant 601 postao je ikona 1989. godine kada su stotine automobila počele da se kotrljaju preko granice između tadašnje Istočne i Zapadne Njemačke.
Ali mnogi drugi ljubitelji automobila teško će se oduševiti Trabantovim 23 konjske snage, zračnim hlađenjem, 'vrtoglavom' maksimalnom brzinom od 100 km/h i plastičnom karoserijom.
Njegova privlačnost stoga leži u dva velika, okrugla fara koja mu daju simpatičan izgled poput crtića.
U komunističkoj istočnoj Njemačkoj nedostajao je metal, pa su proizvođači karoserija Trabanta radili od tvrde plastike, Duroplasta, koji je sličan bakelitu.
Predstavljen u Lajpcigu 1964
Početkom marta 1964. godine, fabrika automobila VEB Sachsenring Automobilwerke je po prvi put predstavila međunarodnoj javnosti Trabant 601 na prolećnom sajmu u Lajpcigu.
Bila je to modernija verzija Trabanta koja je prvi put sišla s proizvodne trake 1957. godine.
Trabbi 601 prodat je u više od 2,8 miliona jedinica i proizveden je do 1991. U tipičnoj pastelno plavoj, polarno bijeloj ili zelenoj boji, mogao se vidjeti u akciji od istočnog Berlina do sjevernog otoka Rügen.
Njihov broj raste
Podaci iz njemačkog autokluba pokazuju da broj registrovanih Trabanta 601 raste već oko 10 godina.
U 2014. godini bilo ih je nešto više od 32.000, a prošle godine je premašena cifra od 40.000. Četiri petine ih je na istoku zemlje.
Ponovni uvoz zaslužan je za to što je u Njemačkoj sve više trabanata, objašnjava stručnjak Heinemann. Mnogi automobili su vraćeni iz bivših komunističkih zemalja poput Poljske i Mađarske, gdje su također nekada bili uobičajeni.
Danas najviše privlači mehaničare uradi sam i one nostalgične za danima jednostavnije vožnje. Automobil se lako može popraviti, tako da je dobar set alata dovoljan za sve što se pokvari.
Ali ne dijele svi entuzijazam obožavatelja Trabanta. Njemačka ekološka organizacija Deutsche Umwelthilfe zabrinuta je zbog izduvnih plinova dvotaktnih motora. Automobil radi na ekološki neprikladnoj mješavini ulja i benzina i, naravno, nema katalizator za sagorijevanje štetnih emisija.
Glavni problemi su nepotpuno spaljeni ugljovodonici i ugljen monoksid. "Pozivamo na zabranu vožnje starim i novim vozilima bez efikasnog prečišćavanja izduvnih gasova", navodi se u saopštenju organizacije.
Istorijsko vozilo
Ali trabanti i drugi klasični automobili su registrovani kao istorijska vozila, tako da mogu da se voze u zonama sa niskim emisijama u velikim gradovima gdje inače važe strogi propisi o čistoći vazduha.
To nije opravdano, "jer doprinose zagađenju zraka, a time i zdravstvenim rizicima", tvrdi Deutsche Umwelthilfe.
U međuvremenu, mnogi Trabanti se redovno viđaju na ulicama Berlina, gde ih kompanija za iznajmljivanje nedaleko od bivšeg graničnog prelaza Checkpoint Charlie iznajmljuje turistima.
To je podsjetnik na one slavne dane ponovnog ujedinjenja Njemačke u novembru 1989. kada su automobili i njihovi začuđeni vlasnici bili srdačno dočekani širom Zapadne Njemačke. Berlinski zid se rušio usred oblaka oštrog dima koji je kuljao iz ispušne cijevi tanke kao prst.