PREMIJER ODGOVORNOST PRIZNAJE, ALI NIKAKO DA PREDUZME KONKRETNE KORAKE

Nikšićev model premijera: Zataškavanje odgovornosti i nesposobnost Vlade FBiH u suočavanju s krizama

Nermin niksic konjic 2

Vlada FBiH pod Nikšićevim vođstvom: nesposobnost, izgovori i administrativne prepreke u trenutku krizne obnove

Kada se pogleda trenutna situacija u Federaciji BiH, jasno je da Nermin Nikšić, premijer koji se, čini se, samo formalno nalazi na čelu Vlade FBiH, nije ispunio očekivanja ni građana ni privrednika. Iako se često poziva na odgovornost za brojne neuspjehe u obnovi nakon prirodnih katastrofa, Nikšićeva izjava da "snosi odgovornost" za stanje u Federaciji samo je suhoparan pokušaj opravdavanja, jer bez konkretnih mjera i posljedica, takve izjave ne znače ništa. Najnoviji primjer nesposobnosti dolazi iz Jablanice, gdje su poplave odnijele 70 metara pruge, potpuno paraliziravši ekonomske tokove, dok Vlada FBiH ostaje u stavu "sačekaj i vidimo".

U trenucima kada je bilo potrebno hitno djelovati, Vlada FBiH pokazala je apsolutnu neorganizovanost i nesposobnost za ozbiljno suočavanje s posljedicama. Na sjednici Vlade održanoj 19. novembra 2024. godine, koja je bila posvećena sanaciji pruge, uslijedio je pravi šok: od svih pozvanih, samo je direktor Željeznica FBiH, Enis Džafić, došao, da bi potom bio smijenjen, dok su njegovi kolege, direktori Cesta FBiH Ljubo Pravdić i Autocesta Denis Lasić, potpuno ignorirali poziv. Niti su se pojavili, niti su poslali zamjene, a Vlada FBiH nije osudila ni ovakav oblik ignoriranja svojih odluka. Ova situacija jasno pokazuje koliko članovi Vlade pod Nikšićevim vođstvom nemaju nikakvog autoriteta, a posebno se to odnosi na kadrove iz HDZ-a, koji jednostavno ne priznaju Nikšića kao vođu.

Ovakav neprofesionalizam ne ostavlja ni trunke nade da će situacija u FBiH biti riješena na brzinu. U trenutku kada je trebalo poduzeti konkretne korake za obnavljanje infrastrukture i ubrzanje pomoći građanima, Vlada je bila spora i neodgovorna. Još jedna od stvari koje samo produbljuju frustraciju građana je činjenica da je Federalna uprava civilne zaštite zadužena da pripremi inicijativu za izmjene Zakona o javnim nabavkama, dok bi Vlada, koja je odgovorna za donošenje takvih odluka, zapravo trebala hitno djelovati i obratiti se Vijeću ministara BiH i Parlamentu BiH, koji su nadležni za donošenje izmjena Zakona o javnim nabavkama.

Ponekad, kada uporedimo sadašnje stanje sa prethodnom Vladom FBiH pod Fadilom Novalićem, čini se da ni ona nije bila baš mnogo bolja, ali barem je imala snage donijeti određene korake. Na primjer, u 2020. godini, kada je svijet bio pogođen pandemijom koronavirusa, Vlada FBiH je poduzela konkretne inicijative prema Parlamentu BiH i Vijeću ministara BiH za hitne izmjene Zakona o javnim nabavkama, kako bi se omogućile brže nabavke medicinske opreme. Tada su se smatrali važnim prioritetima i poduzimale konkretne akcije. Sada, pod Nikšićevim vođstvom, ništa se ne pokreće, iako su štete u Federaciji, s obzirom na poplave i uništenu infrastrukturu, ogromne.

Nedostatak hrabrosti u kriznim trenucima postaje sve očigledniji. Nikšić, umjesto da poduzme potrebne korake u pravom smjeru, odlučuje se skrivati iza proceduralnih prepreka i zakonskih ograničenja, čime samo dodatno odmaže građanima, koji čekaju na obnovu i pomoć. Vlada FBiH nije uspjela reagirati na vrijeme, a sjednice Parlamenta FBiH zakazane su tek dva mjeseca nakon poplave. Zima je pred nama, nezadovoljstvo građana raste, a ništa se bitno ne pomiče.

U javnim nastupima Nikšić često spominje "pritiske" i "sistemske prepreke", no čini se da on nije dovoljno odlučan da donese odluke koje su potrebne. Nikšićev pokušaj da opravda svoja kašnjenja i nedjelovanje postaje sve smješniji. Dok svijet čeka na njegovu reakciju, on još uvijek izmišlja izgovore i traži krivce u administrativnim barijerama, umjesto da donese konkretne odluke i pokrene postupke koji će omogućiti obnovu zemlje.

Nekadašnji premijer Novalić možda je bio osuđen u kompromitiranom procesu, ali u trenucima kada je bilo najteže, barem se trudio poduzeti konkretne mjere, pa makar to kasnije imalo posljedice po njegovu slobodu. Danas, pod Nikšićevim vođstvom, građani i preduzetnici nisu sigurni ni u najosnovnije funkcionalnosti administracije, dok se istovremeno svaki pokušaj reforme suočava s unutarnjim opstrukcijama.

"Zahvalite se Čengizu i Turskoj", kako je primijetila jedna od građanki, jer je Turska, na čijim ulaganjima je prethodna Vlada temeljila svoje planove, sada ona koja investira u Srbiju, dok BiH "zakašnjava" na svakom koraku. Nikšić bi trebao shvatiti da u ovoj situaciji nije dovoljno biti "malo postiđen" – njegove riječi neće biti dovoljne da saniraju štetu koju je nesposobnost Vlade izazvala.