
Najvrednije kompanije na svijetu imaju ogroman uticaj na globalnu ekonomiju, oblikujući sve – od tehnologije do potrošačkih trendova.
U maju 2025. godine, američki giganti poput Apple-a, Microsoft-a i Nvidije vrijede bilione dolara, što odražava dugogodišnji primat u inovacijama i na tržištima kapitala.
Na ovom grafikonu prikazano je 50 najvrednijih kompanija na svijetu, obojenih prema zemlji porijekla.
Podaci korišćeni za izradu ovog grafikona preuzeti su sa sajta companiesmarketcap.com, stanje na dan 5. maj 2025. godine.
Dvije najveće kompanije na ovom grafikonu, Microsoft i Apple, godinama su naizmjenično zauzimale prvo mjesto kao najvrednija kompanija na svijetu.
Obje kompanije integrišu vještačku inteligenciju u svoje proizvode, što je značajno doprinijelo rastu njihove tržišne vrijednosti u proteklim godinama.
U nastavku, osvrnimo se na neke od kompanija koje nijesu iz Sjedinjenih Američkih Država.
International Holding Company (IHC)
International Holding Company (IHC), sa sjedištem u Abu Dabiju, brzo je postala jedna od najvrednijih firmi na Bliskom istoku, sa tržišnom kapitalizacijom od 240 milijardi dolara.
IHC je prvobitno bila ribarska kompanija, ali je prerasla u konglomerat sa ulaganjima u zdravstvo, poljoprivredu, nekretnine i vještačku inteligenciju. Među tim ulaganjima je i investicija od 50 miliona dolara u SpaceX Ilona Maska.
TSMC
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) ima tržišnu vrijednost od skoro 1 bilion dolara, što je čini najvrednijom kompanijom u Aziji. Kao najveća svjetska fabrika poluprovodnika koja proizvodi isključivo za treće strane, TSMC izrađuje čipove za najveća imena kao što su Apple, Nvidia i AMD.
Pogledajte ovaj grafikon iz januara 2025. godine za detaljniji prikaz tržišne kapitalizacije globalne industrije poluprovodnika.
Tencent
Tencent, sa tržišnom kapitalizacijom od skoro 600 milijardi dolara, i dalje je jedna od najuticajnijih tehnoloških kompanija u Kini, uprkos regulatornim izazovima.
Kompanija je najpoznatija po platformi WeChat, ali je takođe aktivna u oblastima video igara, klaud servisa, finansijsko-tehnoloških rješenja, pa čak i produkcije originalnog sadržaja. Putem platforme Tencent Video, koja ima preko 120 miliona pretplatnika, kompanija proizvodi brojne drame, emisije i animirane sadržaje.