POSKUPJEĆE SVE ŠTO NAM STIŽE IZ EU

Ograničenja za vozače iz BiH: Poskupljenje roba i kolaps transportnog sektora na vidiku

Kamioni Izvor: Profimedia / Autor: DENIS LOVROVIC / AFP / Profimedia
Foto © Profimedia / Autor: DENIS LOVROVIC / AFP / Profimedia

Ograničavanje boravka profesionalnih vozača iz Bosne i Hercegovine u zemljama Evropske unije moglo bi imati katastrofalne posljedice, ne samo za bh. transportni sektor, već i za potrošače. Očekuje se da će poskupljenje roba iz evropskih zemalja, poput mesa, mlijeka, slatkiša, ulja, kafe, odjeće i obuće, postati neminovno.

Prevoznici u BiH procjenjuju da će cijene transporta rasti između 20 i 25 posto, što će direktno utjecati na cijene proizvoda na policama trgovina. Evropska komisija nedavno je odlučila da ograniči boravak vozača iz BiH na 90 dana unutar 180 dana, što je izazvalo ozbiljne probleme za domaće prevoznike.

Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske, ističe da će ovakva situacija dovesti do masovnog odliva vozača, jer je nemoguće zadržati ih pod uvjetom da rade 90 dana, a zatim 90 dana budu kod kuće. Povećanje troškova transporta dodatno otežava situaciju, a prevoznici se suočavaju s nedostatkom razumijevanja od strane klijenata.

Emir Horozović, zamjenik predsjednika Odbora Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika tereta, također naglašava da će poskupljenje transporta uticati na cijene uvožene robe iz EU. On smatra da su naši političari odgovorni za trenutnu situaciju, jer nisu ništa učinili u proteklih deset godina kako bi omogućili brži pristup EU i formirali jedinstveno tržište.

Džemal Smajić, delegat u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, kritizira ministre transporta i vanjskih poslova zbog ignorisanja zahtjeva vozača kamiona, koji čine značajan dio transportnog sektora. Upozorava da ukoliko se ne pronađu rješenja, cijena transporta mogla bi poskupjeti za 26 posto, a konačnu cijenu će platiti građani.

Udruženje poslodavaca FBiH ranije je tražilo izuzeće vozača iz BiH iz ograničenja boravka u EU. Ukazuju na to da propisi o radu vozača dodatno komplikuju situaciju, jer vozači moraju poštovati zakonom predviđene pauze, što produžava njihov boravak u EU. U praksi, to znači da bi kompanije trebale zaposliti duplo više vozača kako bi održale postojeći nivo usluga, što nije ekonomski održivo.

U junu je Savjet ministara BiH zadužio nadležna ministarstva da kontaktiraju institucije Evropske unije kako bi se osiguralo izuzeće vozača iz ovih ograničenja.