SLABA POTRAŽNJA

Propast najveće švedske fabrike litijum-jonskih baterija

IMG 3200

Slaba potražnja litijum-jonskih baterija za automobilsku industriju, Kina koja pokazuje nevjerovatnu fleksibilnost i moć u ovoj oblasti i BMW koji je upravo otkazao ugovor težak 2.5 milijardi dolara zakucali su prvi ekser u kovčeg švedskog baterijskog čeda.

Od svog osnivanja 2016. godine Northwolt je propagirao da je njihova "najzelenija baterija na svijetu" nema alternativu u automobilskoj industriji. Super brzi uspon Northvolta privukao je milijarde dolara investicija i porudžbina od najvećih svjetskih automobilskih kompanija, uključujući VW, BMW i Volvo.

Notrhwolt je bio i lijepa politička priča tih godina, ne samo da je trebalo da bude vodeći projekat švedske "zelene industrijske revolucije", već je pozdravljen kao velika nada Evrope protiv zavisnosti od nafte i uvezenih baterija iz Kine.

Kakva je situacija potvrđuje i podatak da je u junu ove godine, BMW je otkazao ugovor od 2.5 milijardi dolara sa Northvoltom. A prošle nedjelje, usred rastuće krize novčanog toka, proizvođač baterija je objavio da otpušta 1.600 radnika i obustavlja proširenje svoje fabrike Northvolt Ett u Skelleftea.

Švedska vlada je pod oznakom hitno odbacila da bude spas za Northvolt, ali sudbina kompanije prijeti da bude politički problem za Švedsku i EU.

Ministar energetike i industrije, bogate Švedske, Eba Buš, rekao je da švedska vlada "aktivno radi" kako bi pomogla Northvoltu da nastavi sa radom i da pomno prati razvoj događaja, ali da ne bi bilo prikladno da se država uključi sa zajmovima poreskih obveznika ili kao partner.

Oremijer Ulf Kristerson rekao je da vlada pomaže u pronalaženju novih sponzora i modela vlasništva, o čemu je rekao da su razgovarali sa Njemačkom, koja je takođe isključila finansijski spas za ovu kompaniju smještenu u polarnim krugu.

"Northvolt trenutno ima više od 60 milijardi kruna (oko pet milijardi dolara) duga dobavljačima, pravi ogromne gubitke svakodnevno i ne može da poveća proizvodnju“, rekao je Kristijan Sandstrem, vanredni profesor i kolumnista poslovnog lista "Affarsvarlden". "Svaka nova sredstva će u ovom trenutku ići samo kreditorima. Jedini način da se ovo riješi je bankrot."

Očigledno, loša koncepcija i prebrz ulazak u nepoznato polje elektrifikacije automobilske industrije uzima svoj danak. Čak ni čuveni švedski standard ovaj litijum-jonski eksperiment izdržati ne može.