
Brutalna trka snižavanja cijena na kineskom tržištu električnih automobila odnijela je prvu veliku žrtvu – proizvođač Neta Auto, koji je do sada zapošljavao gotovo 10.000 radnika i imao prisustvo u više zemalja, zvanično je ušao u stečajni postupak.
Vijest je potvrđena nakon višemjesečnih spekulacija o problemima u poslovanju, a društvene mreže u Kini preplavili su snimci bivših radnika koji pokušavaju ući u prostorije kompanije i traže isplatu zaostataka plata.
Cjenovni rat traje već oko tri godine, ali je kulminirao krajem maja 2025. godine, kada je BYD, najveći kineski proizvođač električnih automobila, odlučio da snizi cijene više svojih modela za 10 do 30 posto. Ova agresivna strategija dodatno je pojačala pritisak na konkurenciju, među kojom su posebno pogođeni manji i srednji proizvođači.
Ministar industrije Kine tada je upozorio da “u ovom cjenovnom ratu nema pobjednika niti budućnosti”, a sada se čini da i BYD dijeli to mišljenje. U intervjuu za Bloomberg, visoka predstavnica kompanije, Stela Li, izjavila je da “trenutna tržišna dinamika nije održiva”, ali nije najavila povlačenje – jer, kako kaže, “niko još ne smije prvi popustiti”.
Neta Auto je u proteklim godinama privukla pažnju tržišta modelima poput električne limuzine Neta S, a spekulisalo se da je i Toyota bila zainteresovana za ulaganje ili preuzimanje. Međutim, nijedna od tih inicijativa nije realizovana, a kompanija nije uspjela da preživi talas drastičnog snižavanja cijena.
Analitičari ističu da bi slučaj Nete mogao biti samo prvi u nizu, jer je tržište prenatrpano proizvođačima, a marže su gotovo nestale. Bez jasne državne regulacije i strategije održivog rasta, postoji realna opasnost od domino efekta – gdje bi i drugi manji igrači mogli vrlo brzo doživjeti istu sudbinu.
Za sada, BYD i nekoliko ostalih velikih brendova drže pozicije, ali cijena opstanka je visoka – i ne mjeri se više samo u juanima, već i u radnim mjestima, propalim poslovnim vizijama i urušenim nadama zaposlenih.