FUNKCIJA ZAVRŠILA, ALI PRIVILEGIJE OSTAJU

Radovan Višković: Od premijera do direktora – kada vlast postane privatni autoput

Radovan Viskovic SRNA

Radovan Višković, bivši premijer Republike Srpske, još uvijek nije preuzeo funkciju direktora Javnog preduzeća "Autoputevi RS", iako je njegova imenovanje najavljivano odmah nakon ostavke s premijerske funkcije 18. augusta 2025. godine.

Svi znakovi ukazuju da je ovaj prelazak manje novi posao, a više politički performans, pun komplikacija i, moglo bi se reći, privatnih autoputeva kroz javnu upravu.

OFAC lista i “blokada autoputa”

Već nekoliko sedmica, dolazak Viškovića na mjesto direktora blokiran je od strane Nadzornog odbora, a jedan od ključnih problema je – pažnja – njegova pojava na američkoj OFAC listi. Da, lista sankcioniranih pojedinaca koja bi, u teoriji, mogla otežati projekte "Autoputeva RS". U praksi, međutim, to izgleda kao da birokratski sistem pravi “zastoj na autoputu” kako bi se novi direktor privezao na pravu traku – ili barem da se stvori iluzija kontrole.

I dok se građani pitaju hoće li projekti ikada krenuti, Višković se, kao pravi veteran političkog teatra, već priprema da preuzme funkciju i “konkretno se posveti upravljanju autoputevima”, pokazujući kako javna preduzeća često postaju privatni autoputevi za bivše lidere.

Nadzorni odbor – nova stara ekipa

Nakon ostavke Viškovića s premijerske pozicije, Vlada RS je razriješila kompletan Nadzorni odbor, no novi NO i dalje uključuje članove koji su ranije smijenjeni. Rezultat? Sjednica na kojoj se raspravlja o izboru novog direktora i dalje ne može biti održana. Predsjednik Nadzornog odbora Dalibor Panić pokušava smiriti situaciju i objašnjava da imenovanje direktora ne zavisi isključivo od NO, već i od Skupštine preduzeća – što znači da birokratski labirint čeka da “svoje kaže” Vlada RS.

Ministar saobraćaja i veza, Zoran Stevanović, ipak obećava da bi sjednica i formalno imenovanje Viškovića moglo biti realizovano “u narednih nekoliko dana”. Građani, s druge strane, gledaju na ovo sa skepsom i blago podsmehom: koliko puta smo već čuli “uskoro” u kontekstu javnih preduzeća?

Direktorski san bivšeg premijera

Višković, dok je još bio premijer, otvoreno je govorio o planovima za "Autoputeve RS" i naglasio da želi da mu sljedeći posao bude upravo direktor preduzeća. Njegov argument? Fokus na konkretne probleme sektora saobraćaja i infrastrukture. U realnosti, mnogi bi rekli da je riječ o premeštanju iz premijerske fotelje u privatnu kabinu javnog preduzeća – mjesto gdje može kontrolisati tok novca, projekte i, naravno, svečane otvaranja autoputeva.

Odlazak sa premijerske funkcije izazvao je brojne reakcije javnosti, a kritičari ističu da je prelazak na direktorsku poziciju više simbol političke privilegije nego profesionalne degradacije. Višković, naravno, tvrdi da u tome vidi priliku da se posveti “važnim projektima”.

U BiH, i posebno u RS, politika često liči na kružnu traku: bivši premijeri, ministri i funkcioneri rotiraju kroz javna preduzeća, kontrolišući resurse i projekte. Radovan Višković je posljednji primjer tog fenomena – čovjek koji je prošle sedmice bio premijer, a sljedeće se očekuje da sjedi u direktorskoj fotelji i upravlja autoputevima, dok birokratske prepreke i sankcije OFAC liste izgledaju više kao kulisa za politički performans nego realna prepreka.

U konačnici, javnost posmatra, prekrštenih ruku, kako politika i infrastruktura postaju privatni autoput, a putnici – građani – samo prate znakove “Uskoro otvaranje” dok vozni red još uvijek kasni.