POGLED NA IGRE MOĆI I POLITIČKE KALKULACIJE

"Sarajevska politička sapunica: Kako je trojka rasprodala Kanton za četiri ruke"

Trojka dnevni ba

Kada su lideri trojke - Narod i pravda (NiP), Socijaldemokratska partija (SDP) i Naša stranka - odlučili da iz Vlade Kantona Sarajevo (KS) izbace kadrove Stranke za BiH, mnogi su se pitali kakva će cijena biti plaćena za potrebne ruke u Skupštini. No, ono što je uslijedilo, nadmašilo je sve političke kalkulacije i spekulacije.

Damir Marjanović, lider Zelenih nezavisnih građana (ZNG), izašao je iz ovih pregovora kao najveći pobjednik. Njegova politička vještina i sposobnost da ispregovara unosne pozicije za svoj pokret, koji ima samo jednog zastupnika, ostavila je mnoge bez teksta. Marjanović je dobio dva ključna ministarstva - finansije i visoko obrazovanje - što je jasan pokazatelj njegove moći i utjecaja. Godinama unazad, Marjanović je pokazivao interes za visoko obrazovanje u KS, a posljednje optužbe sa Univerziteta u Sarajevu samo su produbile jaz između vlasti i akademske zajednice. Osim dva ministarstva, ZNG je dobio i čelne pozicije u kantonalnim institucijama, čime je Marjanović učvrstio svoju poziciju.

Nihad Uk i taktička ostavka: Brza transformacija Vlade KS

Da bi se formirala nova Vlada KS bez Stranke za BiH, premijer KS Nihad Uk podnio je ostavku, što je bio najbrži način da se izvede ova politička manevra. Ostavka je omogućila da se Vlada brzo reorganizuje, a Marjanović je izašao iz Ministarstva vanjskih poslova BiH kako bi direktno pregovarao s Elmedinom Konakovićem, šefom NiP-a, o ulasku ZNG-a u novu Vladu. Rezultat tih pregovora bio je brz i jasan - ZNG je dobio dva izuzetno važna resora u sarajevskoj vladi.

Zanimljivo je da Marjanovićeva obaveza prema svom poslu u Zagrebu nije predstavljala prepreku za njegovu političku karijeru u Sarajevu. Česti izostanci sa sjednica Skupštine KS doveli su do situacija u kojima su odluke i zakoni usvajani tijesnom većinom, iako nova većina ima 21 ruku. Izostanci su pokazali da su politički prioriteti često ispred obaveza prema građanima.

Kako se približavala izborna kampanja, problemi su se gomilali. Sukobi unutar trojke su eskalirali, a najviše je puklo na pitanju Nacionalne i univerzitetske biblioteke BiH. Optužbe su se redale jedna za drugom, a saopćenje ZNG-a otkrilo je složene odnose između ministara, dekana, direktora i institucija, što se mahom odnosilo na SDP. S druge strane, ZNG nije prihvatio odgovornost za teško stanje u NUB-u, optužujući SDP za loše planiranje budžeta.

Frontovi SDP-a i Naroda i pravde: Vodovod i kanalizacija kao tačka sukoba

SDP je otvorio front protiv kadrova Naroda i pravde, posebno direktora Vodovoda i kanalizacije, Rusmira Salića, kojeg je napala kantonalna zastupnica Belma Kapo. Usvajanje izvještaja VIK-a u Skupštini KS prošlo je kroz "iglenu ušicu", a odluka da VIK prestane subvencionirati proviziju za plaćanje računa dodatno je opteretila građane. Iako je resorni ministar Bojan Bošnjak (Naša stranka) bio protiv te odluke, nije došlo do promjene. VIK je u teškoj finansijskoj situaciji, a Vlada KS trenutno servisira dugove, s mogućnošću povećanja cijene vode kao opcijom.

Likvidnost Kantona Sarajevo: Pitanje finansijske stabilnosti

Finansijska likvidnost Kantona Sarajevo također je pod upitnikom. Damir Marjanović je postavio pitanje likvidnosti ministru finansija Kalamujiću, a Univerzitet u Sarajevu je izrazio zabrinutost za isplatu plaća u posljednjem tromjesečju. Unutar SDP-a tinja nezadovoljstvo radom Vlade KS, a iako je Nihad Uk došao na mjesto premijera zahvaljujući NiP-u i SDP-u, čini se da nije opravdao njihovo povjerenje.

Pripreme za lokalne izbore dodatno su pojačale tenzije unutar trojke. Dogovor oko kandidata za načelnike bio je jedva postignut, a koncept koji je 2020. godine pridobio glasače pokazao se kao totalni fijasko u općinama Centar i Novo Sarajevo. Kandidati Srđan Mandić i Benjamina Karić nisu uspjeli pridobiti podršku ključnih stranačkih baza.

Dok lideri trojke obnašaju funkcije državnih ministara i federalnog premijera, lokalni problemi i Kanton Sarajevo ostaju u drugom planu. Takav odnos prema kantonalnim problemima mogao bi uskoro doći na naplatu, a cijena političkih kalkulacija mogla bi biti visoka. U međuvremenu, građani Sarajeva su ti koji plaćaju najveću cijenu, suočavajući se s posljedicama političkih igara i nesposobnosti vlasti da se uhvati u koštac s ključnim problemima.