
Hoće li Srbija uskoro imati avione Rafale? To je uvjerio njen predsjednik koji je protekle sedmice posjetio Pariz.
Aleksandar Vučić povećava kupovinu oružja, bilo evropskog, kineskog ili ruskog: za deset godina srpski vojni budžet se utrostručio.
Dassault Aviation trenutno odbija da razgovara o mogućoj prodaji aviona Srbiji. Operacija, koja bi se vrtjela oko desetak aviona, mogla bi donijeti tri milijarde eura, ali Francuska namjerava dobiti potvrde o političkim dešavanjima u zemlji prije nego što zaključi akviziciju.
Vojna potrošnja u porastu
„Sve evropske zemlje se naoružavaju, a mi to moramo da uradimo“, izjavio je u martu Aleksandar Vučić. „Čak i mnogo više od ostalih, da ostanemo netaknuti i da budemo u stanju da odvratimo moguće agresore. Nikada nisam u potpunosti zadovoljan, ali naše vojne sposobnosti od prije deset godina su neuporedive sa današnjim.
Srbija izdvaja 2% svog BDP-a za svoju vojnu potrošnju. Investicije su posljednjih godina u stalnom porastu. Od 2012. do 2023. vojni budžet Srbije se utrostručio i dostigao 1,4 milijarde eura. Više od kombinovanih budžeta ostalih pet balkanskih zemalja.
U periodu od 2014. do 2023. godine Srbija je potrošila 2,67 milijardi eura na kupovinu naoružanja – prije svega za nabavku kineskog protivvazdušnog sistema FK-3, ruskih helikoptera Mi-17 i Mi-35, kao i ruskog PVO sistema Pancir.
Bliskost Rusije
Dosije Rafale je, međutim, složeniji. Bliskost šefa države Srbije njegovom ruskom kolegi Vladimiru Putinu predstavlja problem za Pariz. Iako je Srbija osudila rusku agresiju u Ukrajini , nije se uskladila sa zapadnim sankcijama.
Krajem marta, srpski ministar spoljnih poslova Ivica Dačić posjetio je Moskvu, što je, prema riječima srpske diplomatije, prilika da unaprijedi "tradicionalno prijateljske veze Srbije i Rusije".
Prodaja Rafalea ovom savezniku Moskve "bila bi zabrinjavajuća jer bi omogućila curenje informacija u Kinu i Rusiju.
Međutim, ako dođe do prodaje Rafala, mogli biste vidjeti kako se francuski borbeni avioni koriste za zastrašivanje Kosova.
Avion, koji je ušao u upotrebu 2004. godine i koji bi trebao da leti do 2060-ih, predstavlja izvozni vrh francuske odbrambene industrije.
Sedam zemalja ima Rafales ili su sklopile komercijalne ugovore za njihovu kupovinu: Egipat, Katar, Indija, Grčka, Indonezija, Ujedinjeni Arapski Emirati i Hrvatska.