
Nakon više od tri mjeseca apsurdne blokade željezničkog saobraćaja, pruga kroz Donju Jablanicu konačno će biti puštena u rad.
No, slavlje u rukovodstvima Željeznica Federacije BiH i nadležnim ministarstvima potpuno je neprimjereno—dok oni najavljuju prve kompozicije kao veliki uspjeh, privrednici i izvoznici tek zbrajaju milionske gubitke nastale zbog nesposobnosti vlasti da pravovremeno reaguje.
Turska firma spasila obraz BiH vlastima
Radove na sanaciji obavljala je turska kompanija Cengiz Insaat, i to potpuno besplatno. Da, besplatno. U normalnim državama ovo bi bila vijest koja bi izazvala sramotu među političarima, jer pokazuje da Bosna i Hercegovina nije u stanju obnoviti vlastitu infrastrukturu bez milostinje stranih kompanija. U našoj zemlji, međutim, političari će ovo iskoristiti za samopromociju, hvaleći se kako su "osigurali" sanaciju, umjesto da odgovaraju na pitanje: kako je moguće da cijela država mirno gleda kako njena najvažnija pruga stoji nefunkcionalna više od 90 dana?
Tri mjeseca bezvozja: Privreda na koljenima, vlast ni trepnula nije
Blokada željezničkog saobraćaja između Bosne i Hercegovine i luke Ploče značila je da su sve pošiljke preusmjerene na drum. A šta to znači? Trostruko skuplji transport, gužve na cestama, iscrpljivanje voznog parka, kašnjenja u isporukama i dodatne troškove koji su pali isključivo na teret privrede. Država nije ponudila nikakvu kompenzaciju, niti je itko u vlasti osjetio potrebu da preuzme odgovornost.
Privrednici koji izvoze robu prema Pločama ili uvoze sirovine putem luke suočili su se s brutalnim povećanjem troškova. Transport koji je ranije koštao 30-40 eura po toni sada je koštao i do 100 eura. Poskupljenje se direktno prelilo na krajnje potrošače, ali i ugrozilo konkurentnost bh. proizvoda na međunarodnom tržištu. Ko će sada pokriti te troškove? Ko će nadoknaditi izgubljene ugovore?
"Sve je spremno, čekamo papir" – BiH birokratija u punom sjaju
Kao vrhunac apsurda, iz Željeznica Federacije BiH poručuju da je "sve spremno" i da voz može krenuti onog trenutka kad Ministarstvo prostornog uređenja FBiH da zeleno svjetlo. Ovaj birokratski cirkus pokazuje u kakvom sistemu živimo – ne samo da su radovi kasnili, nego ni sada ne možemo pustiti prugu u promet bez pečata nekog činovnika koji vjerovatno čita novine u kancelariji i "čeka pravi trenutak" da potpiše.
Vlast bez odgovornosti, narod bez reakcije
Da živimo u normalnoj državi, neko bi zbog ovoga morao dati ostavku. Neko bi morao izaći pred kamere i objasniti zašto je država, koja se voli hvaliti investicijama i infrastrukturnim projektima, dozvolila da ključna saobraćajna žila kucavica bude paralizovana više od tri mjeseca.
Ali u Bosni i Hercegovini, ovakvi problemi se tretiraju kao vremenske nepogode – nešto što se jednostavno "desilo" i na šta niko nije mogao utjecati. Političari će sada govoriti kako je puštanje pruge u promet "veliki uspjeh", dok će realni sektor, koji ih finansira, još dugo osjećati posljedice njihovog (ne)rada.
Ako se išta može naučiti iz ove situacije, onda je to jednostavna istina: u BiH, željeznica ne kasni, nego država kasni – za svim standardima normalnog funkcionisanja.