
Iako nas do kraja godine dijeli još samo dva mjeseca, već je jasno da će ukupna prodaja novih automobila u Bosni i Hercegovini završiti na sličnom nivou kao i prošle godine, s ukupno oko 12.000 novih vozila. Tržište bilježi stagnaciju, ali se uočavaju značajni pomaci u preferencijama potrošača, posebno u pogledu brendova, gdje je sve očiglednija prisutnost kineskih automobila, dok se tržište sve više ispražnjava od tradicionalnih marki poput Forda, Fiata i Seata.
U oktobru je došlo do oporavka u prodaji novih vozila nakon značajnog pada zabilježenog u septembru. Iako je broj registracija bio nešto niži nego prošle godine – registrovano je 56 vozila manje nego u istom periodu 2023. – prodaja je u odnosu na prethodni mjesec pokazala pozitivne pomake. Tokom oktobra registrovano je 972 novih vozila, što uključuje 162 laka teretna vozila (17%) i 810 putničkih vozila (83%).
Ukupno gledajući, tržište automobila u BiH za prvih deset mjeseci 2024. godine prešlo je prag od 10.000 novih registracija, što znači da je mjesečni prosjek i dalje bolji nego prošle godine. Međutim, posljednjih mjeseci bilježimo opadanje broja registracija, što upućuje na to da će i ovu godinu tržište završiti sa brojem registracija sličnim prošlogodišnjem, oko 12.000 novih vozila.
U oktobru, privatni kupci (fizička lica) registrovali su 367 vozila, što čini 38% ukupne prodaje, dok su pravna lica bila dominantna sa 605 registracija (62% ukupne prodaje). Ipak, zanimljiv je trend smanjenja razlike u udjelu privatnih kupaca, što sugerira da sve više pojedinaca ima mogućnost da sebi priušti novo vozilo, unatoč činjenici da su cijene novih automobila postale gotovo nedostižne za veliki broj građana.
Dok je u razvijenoj Europi prodaja hibridnih vozila u porastu, a električna vozila ostvaruju dvostruko veći tržišni udio od dizelskih, situacija u BiH je sasvim suprotna. Dizelski automobili dominiraju tržištem sa 41,6% udjela, dok benzinska vozila zauzimaju 37,2%, a hibridi tek 18,7%. Električna vozila čine samo 1,33% tržišta, s ukupno samo 134 registrovana vozila za deset mjeseci, što je alarmantan pokazatelj ne samo slabe ponude, već i neadekvatne podrške elektromobilnosti od strane države. U zemljama regije, kao i šire, sve je jasnije da je politika na polju elektromobilnosti gotovo nepostojeća, a cijene električnih vozila ostale su visoke, što potrošače obeshrabruje da investiraju u ovu vrstu vozila.
Kada je riječ o popularnosti marki, promjena na tržištu nije velika, s nekoliko ključnih brendova koji zadržavaju svoje pozicije. Škoda, Volkswagen, Toyota, Renault i Hyundai ostali su među najprodavanijim markama, no jedan od rijetkih pomaka došao je sa strane Renaulta, koji je uspio povećati svoju prodaju u odnosu na prošlu godinu. Ipak, te brojke su još uvijek skromne u poređenju s konkurencijom u zemljama poput Hrvatske ili Srbije.
No, značajna promjena koju treba napomenuti je pad prodaje tradicionalnih marki koje su do sada dominirale bh. tržištem. Ford je zabilježio pad prodaje koji je gotovo dvostruko veći u odnosu na prošlu godinu, dok su i Fiat i Seat suočeni sa sličnim problemima, jer više nemaju ponudu koja zadovoljava specifične zahtjeve tržišta u BiH. Ove brendove u sve većoj mjeri zamjenjuju kineske marke, poput MG-a, koji je postao stabilan igrač na tržištu, smjestivši se među 20 najprodavanijih brendova.
Tržište vozila u BiH već je duže naklonjeno skupljim modelima, pa nije iznenađujuće što je zabilježen veći broj registracija Mercedesa nego Kije, Citroena ili Opela. Tradicionalne ponude uz marketinške kampanje koje su nekoć privlačile širu masu kupaca sada su gotovo nestale, a tržište je postalo usmjereno na kupce s većim budžetima.
U susjednim zemljama već se mogu vidjeti marketinške kampanje koje su omogućile pristupačnost hibridnih i dizelskih vozila po cijeni benzinskih modela, kao i ponude u kojima kupac dobije automatski mjenjač po cijeni ručnog. Ove promocije dodatno pokazuju kontrast u pristupu tržištu u BiH, gdje takve povoljne ponude još uvijek nisu standard, a bh. kupci ostaju suočeni s visokim cijenama i nedostatkom realnih subvencija za električne i hibridne automobile.
U konačnici, trenutni trendovi na tržištu novih automobila u Bosni i Hercegovini pokazuju stagnaciju s tendencijom opadanja, s naglaskom na visoke cijene, slabiju dostupnost ekoloških vozila i promjene u preferencijama potrošača, koji sve više biraju vozila kineskih marki.