ŽELJEZNICE FBIH U SJENI SKANDALA

Zašto turska kompanija rješava probleme koje domaće javno preduzeće ignoriše?

Jablanica pruga Zeljeznica fbih o radovima na pruzi u jablanici 1jpg

Skoro dva mjeseca nakon što je oštećen dio željezničke pruge u Donjoj Jablanici, obnova je konačno počela, ali ne zahvaljujući Željeznicama Federacije BiH.

Umjesto domaćeg javnog preduzeća, radove na sanaciji pruge preuzela je turska kompanija Cengiz, koja je odlučila donirati i konstrukciju i radove za trajno rješenje problema. Ovaj potez uslijedio je nakon višemjesečnog oklijevanja Željeznica FBiH da preuzmu odgovornost, što je izazvalo val kritika i pitanja o ulozi i kapacitetu ovog javnog preduzeća.

Turska kompanija "očitala lekciju" domaćim institucijama

Premijer Federacije BiH, Nermin Nikšić, pohvalio je angažman kompanije Cengiz, naglasivši da je njihova odluka "očitala lekciju svima koji su se krili iza straha od odgovornosti". No, ova situacija otvara mnoga pitanja o tome zašto Željeznice FBiH nisu ispunile svoju osnovnu funkciju održavanja i sanacije željezničke infrastrukture.

Željeznice FBiH, iako zapošljavaju stručnjake i inženjere za ovakve zadatke, nisu poduzele ništa konkretno. Preduzeće posjeduje montažne mostove koji su namijenjeni za vanredne situacije poput ove, ali oni su ostali neiskorišteni. Takvi mostovi postoje u Bihaću, Bradini i Konjicu, no umjesto njihove upotrebe, sanacija pruge u Jablanici mjesecima je bila na čekanju. Prema pravilnicima, radnici i stručnjaci Željeznica FBiH obavezni su djelovati u slučaju prirodnih katastrofa, ali se čini da je ova odgovornost ignorisana.

Skriveni planovi za privatizaciju?

Ovakvo ponašanje Željeznica FBiH potaknulo je spekulacije o dubljem, strateškom planu koji uključuje uvođenje privatnih operatera u željeznički sektor Federacije BiH. Glasine o mogućoj podjeli Željeznica FBiH na dva segmenta – "Infrastrukturu" i "Operatera" – dodatno podgrijavaju sumnje da je ovo početak procesa kojim bi javno preduzeće bilo marginalizirano, a dio poslova prepušten privatnim kompanijama.

Primjeri iz regije upozoravaju na moguće posljedice. Ulazak privatnih operatera u luku Ploče praktično je eliminisao Hrvatske željeznice iz ovog dijela poslovanja. Da bi slična sudbina mogla zadesiti i Željeznice FBiH, sugerišu i decenije neulaganja u vozni park i infrastrukturu, što je dovelo do sve učestalijih kvarova i oštećenja.

Gubitak imovine i neodgovornost na višem nivou

Dugogodišnje zanemarivanje ulaganja u infrastrukturu prati i misteriozni nestanak višemilionske imovine Željeznica FBiH, o čemu su mediji ranije izvještavali. Oštećenja na Bradinskoj rampi, gdje vozovi redovno iskaču iz šina, samo su vrh ledenog brijega problema koji godinama ostaju neriješeni.

Zaboravljena javna preduzeća u eri privatizacije

Ovaj slučaj otkriva duboke sistemske probleme u upravljanju javnim preduzećima. Umjesto da ispunjavaju svoju osnovnu funkciju održavanja ključne infrastrukture, Željeznice FBiH postaju simbol nesposobnosti i potencijalnog političkog inženjeringa. Građani, čiji se novac koristi za održavanje ovih preduzeća, imaju pravo tražiti odgovore: ko će odgovarati za višemjesečno odlaganje radova i zašto domaće kompanije nisu preuzele posao koji im pripada?

Donja Jablanica je sada simbol svega što ne funkcioniše u sistemu javnih preduzeća – inertnost, nemar i moguće skriveni interesi koji favorizuju privatne kompanije nauštrb javnog dobra. Ako se ovakve prakse nastave, Željeznice FBiH mogle bi postati još jedan relikt prošlosti, a njihov posao preuzeti strani operateri, dok domaći stručnjaci ostaju neiskorišteni i zaboravljeni.