
Dok se građevinske mašine neumorno kreću po pojedinim dionicama Koridora 5C, drugi dijelovi ove ključne saobraćajnice ostaju tek linije na papiru. Iako se često govori o "planiranoj dinamici" radova, stvarnost na terenu pokazuje da su brojni izazovi – od pravnih do administrativnih – i dalje glavne prepreke u izgradnji autoputa koji bi trebao povezati Bosnu i Hercegovinu s Evropom.
Na teritoriji Zeničko-dobojskog kantona radovi se trenutno vode u općinama Tešanj, Zenica i Žepče, gdje su gradilišta aktivna, a dinamika koliko-toliko održiva. Ipak, ono što posebno zabrinjava jesu dionice čija gradnja još nije ni počela – a trebala je.
U fokusu je jug zemlje, konkretno dionice Mostar sjever – Mostar jug i tunel Kvanj, koje su, prema ranijim najavama, trebale biti u fazi izgradnje već tokom 2025. godine. No, od mašina i bagera – ni traga.
Zemljište postoji, ali zakon ne
Kako nezvanično saznaje portal Klix.ba, glavni kamen spoticanja leži u činjenici da pomenute dionice prolaze kroz zemljište koje je u vlasništvu države Bosne i Hercegovine. Problem? Još uvijek ne postoji zakon koji jasno definiše način raspolaganja državnom imovinom.
Bez jasnog zakonskog okvira, nijedna institucija ne može izdati odobrenje za korištenje te imovine, čime se gradilišta doslovno blokiraju prije nego što se otvore. Ovaj problem nije nov – već godinama predstavlja prepreku ne samo za Koridor 5C, već i za niz drugih infrastrukturnih projekata u zemlji.
Čeka se Schmidt ili novi pravni manevar?
U odsustvu političke volje i konsenzusa među domaćim liderima, sve oči uprte su u visokog predstavnika Christiana Schmidta. Očekivanja su da bi on mogao nametnuti Zakon o državnoj imovini, no do tada – kilometri autoputa ostaju samo ambiciozne PowerPoint prezentacije.
S druge strane, u političkim kuloarima se spominje pokušaj da se gradnja autoputa proglasi projektom od posebnog interesa za državu. Takvo rješenje bi omogućilo korištenje državne imovine bez dodatnih pravnih zavrzlama. Ipak, sve je još uvijek na nivou ideje – pregovori traju, a rezultata nema.
OFID povlači sredstva? Autoceste FBiH tvrde drugačije
Dok se jedno pitanje rješava, drugo nastaje. U javnosti je odjeknula informacija da je OPEC-ov Fond za međunarodni razvoj (OFID) povukao sredstva namijenjena izgradnji dionice Vranduk – Ponirak.
U cilju pojašnjenja, Klix.ba je kontaktirao JP Autoceste FBiH, gdje su objasnili da se ne radi o povlačenju sredstava, već o administrativnom nesporazumu.
"Radi se o tranši od 25 miliona eura koja je greškom dovedena u pitanje tokom procesa ratifikacije. Greška će biti ispravljena u najkraćem mogućem roku, a OFID ostaje posvećen finansiranju Koridora 5C", navode iz Autocesta FBiH.
Dodaju da nije bilo povećanja troškova, netransparentnosti niti novih zaduženja, čime pokušavaju smiriti zabrinutu javnost.
Rokovi se pomjeraju, obećanja blijede
Iako su iz JP Autoceste FBiH ove godine najavljivali završetak radova na više dionica, uključujući one u Zeničko-dobojskom kantonu, trenutan intenzitet radova sugeriše da su potrebni znatno veći napori kako bi se završili makar započeti dijelovi.
No, čak i kada se radovi završe, to ne znači da će dionice odmah biti puštene u saobraćaj. Dozvole, tehnički prijemi i dodatna testiranja mogu dodatno usporiti proces.
Zaključak: Koridor koji postoji samo u nacrtima i obećanjima
Bosna i Hercegovina ni nakon decenije planiranja i zaduživanja ne uspijeva ubrzati izgradnju svog najvažnijeg saobraćajnog projekta. Koridor 5C, koji bi trebao biti žila kucavica privrednog povezivanja zemlje s ostatkom Evrope, i dalje je talac pravnih zavrzlama, političkih trzavica i administrativnog nemara.
Dok političari raspravljaju o nadležnostima i entitetskim ovlastima, građani i privreda čekaju – na autoput koji je trebao već odavno postojati.