Lidl značajno smanjio" potrošnju na kanalima Pink TV i Happy TV

Brisel upozorava Coca Colu, Heineken...: Ne oglašavajte se na medijima bliskim Vučiću

reklame ne moze vucic mediji

Veliki brendovi kao što su Lidl, Coca-Cola i L'Oréal moraju prestati da se oglašavaju na pro-kremljskim medijima na Balkanu, poručili su poslanici Evropskog parlamenta kompanijama.

Tih 15 brendova bi trebalo "rigorozno da preispita [svoju] politiku oglašavanja kako bi osigurali da vaši troškovi ne finansiraju, čak ni nenamjerno, kuće poznate po širenju štetnih dezinformacija", navodi se u pismu koje su u četvrtak poslali bugarski konzervativni europarlamentarac Andrej Kovačev i 15 drugih poslanika iz desnog centra, liberala, socijalista i zelenih.

Ciljane kompanije su Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung i Amazon.

Kovačev je rekao da "antidemokratski narativi zlonamjernih snaga predstavljaju ozbiljnu prijetnju našoj demokratiji", posebno "u ovoj ključnoj izbornoj godini".

Zvaničnici EU i stručnjaci za dezinformacije upozoravaju na rastuću plimu lažnih vijesti na internetu i pokušaje stranih zemalja da utiču na glasanje uoči parlamentarnih izbora u junu.

"Mnoge medijske organizacije koje promoviraju prokremljovske dezinformacije često koriste reklame koje kupuju renomirane kompanije kako bi ojačale svoj kredibilitet", rekao je Kovačev, dodajući da ovi brendovi nisu uvijek bili svjesni da bi na kraju mogli "podržati proruske propagandne kanale".

Balkanska inicijativa slobodnih medija — nevladina organizacija sa sjedištem u Briselu koja stoji iza tog poteza — izvijestila je 2023. da su globalni brendovi, preko agencija i adtech firmi, troše stotine miliona eura na srpske i bugarske medije koji šire vladinu propagandu i povezane priče koje podržava Kremlj.

TV Pink i TV Happy — dvije najpopularnije stanice u Srbiji, koje se u velikoj mjeri oslanjaju na prihode od oglašavanja međunarodnih kompanija — prenijele su lažne tvrdnje da je Rusija i sama "pod agresijom" i da je "bila prisiljena" da izvrši "specijalnu vojnu operaciju" u Ukrajini, eufemizam koji je skovala Moskva da se odnosi na njenu invaziju u punom obimu.

Ove su platforme poznate kao "udarna pesnica" režima predsjednika Srbije Aleksandra Vučića.

"Oglašivači sami ne postavljaju oglase na internet, tehnološke kompanije to rade umjesto njih. Nažalost, to dovodi do poremećaja informacija", objasnila je Claire Aitken, izvršna direktorica Check My Ads, neprofitne organizacije sa sjedištem u SAD-u koja je pomogla u izradi izvještaja.

"U ovom trenutku, oglašivači bi trebali redovno provjeravati svoje oglase zbog ovog problema. I pošto je finansiranje propagande i mržnje loše za sve nas, svi moramo zahtijevati transparentniji sistem oglašavanja", rekla je ona.

Ne radi se samo o novcu, stoji u pismu poslanika. Reputacija i moć ovih brendova "nehotice daje [tim medijima] legitimitet, pogoršavajući proliferaciju i uticaj dezinformacija."

Zastupnici Evropskog parlamenta traže od kompanija da se stave na stranu "istine i integriteta tako što će pažljivo preraspodijeliti budžete za oglašavanje dalje od platformi koje ugrožavaju ove osnovne vrijednosti".

Portparol GSK-a je rekao da se kompanija ne oglašava na Balkanu.

Glasnogovornik Lidla rekao je da je već poduzeo akciju "par mjeseci prije pisma" i da je "značajno smanjio" potrošnju na kanalima Pink TV i Happy TV od sredine 2023. godine i da je prestao oglašavati na potonjem 2024. Lidl nema ugovorni odnos sa bilo kojim "proruskim medijima u Bugarskoj", dodali su.

Nijedna od drugih ciljanih kompanija nije odgovorila na zahtjev Politico-a za komentar na vrijeme za objavljivanje.