
Tragedija koja je potresla svijet i odnijela više od 270 života dobila je svoje preliminarno objašnjenje – i ono je šokiralo čak i iskusne stručnjake. Let AI-171 kompanije Air India, na ruti iz Mumbaija prema Londonu, srušio se svega nekoliko trenutaka nakon polijetanja, a uzrok nesreće otkrila je crna kutija: mehanički kvar na pilotskom sjedištu pokrenuo je lanac događaja koji je završio katastrofom.
Prema informacijama grčkog portala Protothema, snimač leta (FDR) i audio zapis iz kokpita (CVR) otkrili su dramatične sekunde koje su odlučile sudbinu putnika i posade. U kritičnoj fazi polijetanja – momentu rotacije kada avion napušta pistu – sjedište kapetana iznenada se pomjerilo unazad zbog neispravnog mehanizma zaključavanja.
Taj pomak tijela pilota uzrokovao je da nehotično povuče potisne poluge u neutralni položaj – avion je izgubio snagu, a uzgon je nestao u sekundi. Kopilot je pokušao da reaguje, ali nije uspio da savlada silu pritiska kapetanovog tijela, koje je zakočilo mehanizam za potisak.
Zapis iz crne kutije detaljno bilježi tragediju:
+12 sekundi: Avion započinje rotaciju; sjedište se naglo pomjera unazad.
+15 sekundi: Potisne poluge povučene; kopilot viče: „Potisak se smanjuje!“
+18 sekundi: Panika u kokpitu, pokušaj kontrole.
+26 sekundi: Ponovni pokušaj pojačanja potiska; avion doseže samo 214 stopa visine.
+38 sekundi: Udar u zgradu studentskog doma.
Nemar u održavanju – ključni faktor
Posebno uznemirujući dio istrage je činjenica da je isto pilotsko sjedište bilo podvrgnuto servisu samo 11 dana prije nesreće – zbog problema s podešavanjem. Međutim, nakon intervencije tehničara, nije provedena funkcionalna provjera, iako je to standardna procedura. Kasniji pregled olupine potvrdio je slomljene sigurnosne igle u mehanizmu sjedišta.
Globalna reakcija: vanredne mjere u avioindustriji
Nakon šokantnih nalaza, američka FAA i evropska EASA izdale su vanredne naredbe za inspekciju svih pilotskih sjedišta na Boeing 787 modelima – s rokom od 72 sata. Air India je preventivno prizemljila 12 aviona iste konfiguracije, a Boeing je najavio izmjene dizajna sistema za zaključavanje sjedišta te dodatne sigurnosne mjere na potisnim polugama. Nove komponente i protokoli trebali bi biti uvedeni do trećeg kvartala 2026. godine.
Konačni tehnički izvještaj o ovoj katastrofi biće objavljen 30. jula 2025, a mjesec kasnije će se održati i međunarodni samit o avijacijskoj sigurnosti, na kojem će se razmatrati širi sistemski propusti i odgovornost proizvođača, aviokompanija i regulatornih tijela.
Jedan neprovjeren vijak – stotine ugašenih života.