
Dok se građani BiH bore s rastućim troškovima života, Parlamentarna skupština BiH ne oklijeva da izdvoji pozamašan iznos od 418.000 KM za nabavku četiri luksuzna automobila marke Škoda Superb.
Četiri vozila, opremljena u potpunosti, s pogonom 4x4 i DSG mjenjačem, uskoro će krasiti parking parlamenta. No, iza kulisa ove glamurozne nabavke otkriva se pomalo apsurdna slika državne institucije — parlamenta koji ima sredstava za luksuzne automobile, ali koji istovremeno već godinu dana nema grijanje niti klimatizaciju.
Ovaj finansijski apsurd podigao je prašinu, budući da su u javnost procurile informacije o procesu nabavke. Iako su čak 13 potencijalnih ponuđača preuzeli tendersku dokumentaciju, na kraju je samo jedna firma, AC Quattro, predala ponudu. Zahvaljujući nedostatku konkurencije, AC Quattro je automatski dobio posao bez E-aukcije ili dodatnog vrednovanja. U praksi, ovo znači da je automatski prošla ponuda s "najnižom cijenom" — iako druge ponude zapravo nisu ni postojale.
Praktičnost luksuza: Skuplje vozilo nego grijanje?
Dok se potpisuju ugovori o nabavci luksuznih automobila, članovi parlamenta su na sasvim drugom sastanku morali prekinuti rad zbog nedostatka grijanja i klimatizacije. Dragan Čović, trenutni predsjedavajući Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH, požalio se novinarima da su hladne prostorije tokom sastanka bile neizdržive, naglasivši da ovo nije problem koji traje nekoliko dana ili mjeseci, već više od godine. Na hladnoću se požalio i Milorad Dodik, čineći tako problem nedostatka grijanja predmetom političkog i medijskog interesovanja.
Ova bizarna kontradikcija ilustruje koliko su prioriteti parlamenta udaljeni od stvarnih potreba. Dok se građani pitaju kako će preživjeti zimu, zastupnici u parlamentu biraju najskuplje verzije službenih automobila i pritom zaboravljaju da je ključna potreba u javnoj ustanovi — grijanje. Građanima ostaje pitanje: zašto se sredstva koja idu na vozni park nisu mogla usmjeriti na, recimo, funkcionalne sisteme grijanja i hlađenja za instituciju koja bi trebala predstavljati osnovu funkcionalne države? Ako parlament može naći sredstva za luksuzne automobile, zašto ta sredstva ne mogu biti usmjerena na poboljšanje radnih uslova?
Luksuzna nabavka u zemlji gdje je luksuz preživjeti
Nabavka luksuznih automobila posljednjih godina postaje redovna praksa institucija BiH, a Parlamentarna skupština prednjači u tome. Čini se da budžet Republike Srpske i Federacije BiH, kao i budžet na državnom nivou, ostaje gotovo neograničen kada je riječ o luksuznim vozilima za visoke državne službenike. No, kada dođe do ulaganja u osnovne komunalne potrebe, uvijek se pronalaze "objektivne poteškoće".
Način na koji je Parlamentarna skupština upriličila ovu nabavku još jednom ističe probleme u procesu javne nabavke. Odsustvo konkurencije u ovom slučaju pokazuje ili potpuni monopol jedne firme, ili pažljivo osmišljene uslove tendera u kojima su drugi ponuđači obeshrabreni da se prijave. Ipak, za luksuzne automobile novac se uvijek pronađe, dok institucije koje bi morale biti u službi građana nastavljaju biti najvidljiviji primjer rasipništva.
Ko su stvarni dobitnici u hladnom parlamentu?
Ovakve nabavke postavljaju važno pitanje o odgovornosti parlamentarnih zastupnika prema građanima koje zastupaju. Dok u pojedinim dijelovima BiH djeca idu u škole s neodgovarajućim grijanjem, a javne bolnice trpe nedostatak osnovne opreme, parlament ne vidi problem u investiranju u skupe automobile. Zanimljivo, dok su Čović i Dodik medijima govorili o hladnim prostorijama i nedostatku grijanja, nisu komentarisali opravdanost kupovine luksuznih vozila. Građani imaju pravo pitati se gdje su prioriteti.
Ipak, u zemlji u kojoj borba za osnovne resurse traje desetljećima, luksuzne Škode na parkingu parlamenta predstavljaju simbol otuđenosti vlasti od svakodnevnih potreba. U sistemu u kojem luksuz postaje "potreba" za političku elitu, preživjeti zimu postaje luksuz za obične ljude.