Javno preduzeće Autoputevi RS-a, institucija koja uživa zakonski monopol i posluje bez ikakve konkurencije, pod rukovodstvom novog direktora Radovana Viškovića, bivšeg premijera, odlučilo je da milijun maraka poreznih obveznika prebaci u luksuzni PR.
Cilj? Promovisanje već izgrađenih dionica autoputa na televizijama, portalima i društvenim mrežama. Iako je riječ o preduzeću čiji prihodi ne zavise od reklama – novac je već zakonski zajamčen – Višković je odlučio da kreira medijski spektakl, pretvarajući zakoniti monopol u vlastiti cirkus.
Tender objavljen jučer otkriva apsurd i elitizam koji je u središtu ove odluke. Agencije koje žele aplicirati moraju ispuniti gotovo nevjerovatne uvjete: stručnjaci za stratešku tržišnu komunikaciju, digitalni marketing, producenti, režiseri, montažeri, snimatelji i dron operateri, svi sa najmanje pet godina iskustva. Osim toga, traže se web developeri, grafički dizajneri, inženjeri za Linux servere i projekt menadžer, također sa pet godina iskustva.
Ali to nije sve – ponuđač mora posjedovati poslovni prostor od najmanje 200 kvadrata. Ako imate manji studio, automatski ste izvan igre. Drugim riječima, tender je dizajniran tako da favorizuje samo određene, dobro pozicionirane agencije – zatvoren klub elitista koji ima prostor, resurse i iskustvo. Riječ je o natječaju koji nije otvoren konkurenciji, već o mehanizmu kojim se legitimizuje privilegovani pristup javnom novcu.
Sumnja se da cijeli tender ima dva lica: s jedne strane, navodni marketing i promocija autoputeva; s druge strane, stvarna svrha može biti pogodovanje određenim agencijama, koje će odabrati sredstva i resurse za medijsku glorifikaciju Viškovića. Pitanje koje se nameće je jednostavno: da li je iko stvarno provjeravao da li je ovaj posao potreban i koliko će reklame zaista poboljšati stanje u preduzeću? Ili je cilj jednostavno „podići profil“ direktora i stvoriti marketinški spektakl na račun javnog novca?
Ovo nije prvi put da Višković pokazuje sklonost luksuzu i ličnoj glorifikaciji: sedam godina kao premijer RS-a, sada koristi zakoniti monopol Autoputeva da kreira medijski šou, gdje su dronovi, montažeri i producenti važniji od stvarnih puteva. Sve dok građani čekaju na infrastrukturne projekte, milion maraka odlazi u reklame koje neće ni ubrzati izgradnju, ni poboljšati sigurnost, ni smanjiti gužve.
Tender, sa svojim elitnim zahtjevima i ogromnim prostorom, jasno pokazuje da ovdje konkurencija ne postoji – da li je iko realno mislio da će neki mali, iskreni studio aplicirati i osvojiti posao? Ne, ovo je natječaj kreiran za odabrane. Svi ostali su automatski eliminisani.
Ovaj potez ne samo da provocira građane, već i brutalno ističe apsurd upravljanja javnim sredstvima. Dok zemlje širom svijeta traže efikasnost i odgovornost, u RS-u milion maraka završava u rukama agencija sa luksuznim studijima i „filmskim“ timovima, dok stvarna potreba – kvalitetni i sigurni putevi – ostaje zanemarena.
Autoputevi RS-a nisu više preduzeće, već medijski projekt jedne političke figure. Zakonski monopol je ovdje pretvoren u instrument lične glorifikacije, gdje građani plaćaju račun za spektakl koji je potpuno besmislen i nepotreban. Ovo je simbol vlasti koja je izgubila svaki dodir sa stvarnošću, gdje luksuzni PR zamjenjuje konkretan rad, a javni novac postaje sredstvo za osobnu promociju.
U zemlji gdje ljudi gledaju nerazvijenu infrastrukturu i čekaju da se putevi završe, Radovan Višković i njegova „filmska ekipa“ šalju poruku: Ovdje je važnije kako izgleda nego šta funkcioniše. I dok dronovi lete, putevi i dalje stoje.
Ovaj tender nije samo sumnjiv – on je simbol apsurda, koncentracije moći i javnog novca koji se koristi za privatnu glorifikaciju. Građani plaćaju račun za medijski šou koji im ništa ne donosi, a zakoniti monopol postaje mehanizam kontrole i privilegija, a ne alat za razvoj infrastrukture.