
Parižani su izglasali zabranu iznajmljivanja električnih romobila.
Čak 90 % onih koji su glasali izjasnili su se za zabranu. No, na jučerašnje izbore izašlo je manje od 8% onih s pravom glasa, piše BBC.
Samoposlužni električni romobili uobičajeni su na ulicama Pariza otkako su postali dostupni prije pet godina, ali neodgovorno korištenje i sve veći broj nesreća utjecali su na negativan stav gradskih vlasti prema popularnom načinu prijevoza.
Vraćajući se kući s piknika na obalama Seine u kolovozu 2022., Justine Haley prelazila je semafor kada ju je udario električni romobil.
"Nisam ga uopće vidjela ni čula", kaže frizerka u 40-ima. "Samo se sjećam kako me romobil udario u nogu i pala sam na bok", dodala je. Dok je prijateljica pomogla Justine da ustane, vozačica koja ju je udarila stala je da je pita je li dobro. Nakon što je Justine rekla da je dobro, brzo se odvezla.
"Nije pričekala, a ja nisam shvatila koliko je loše jer sam sigurno bila u šoku", dodala je. Dok je stigla do druge strane ceste, kvržica veličine jajeta natekla joj je na listovima, gdje ju je udario kotač trottinetta – kako Francuzi zovu električne romobile. Od bolova joj se vrtjelo.
Kada je Pariz 2018. uveo samoposlužni najam električnih romobila, postao je svjetski lider u prihvaćanju novog načina prijevoza. Trottinette je predstavljen kao zelena alternativa automobilima koja odgovara ekološkim ciljevima grada. Popustljiva regulacija i brzo širenje biciklističkih staza utjecali su na širenje tog načina prijevoza.
Kaos za pješake, bicikliste i automobile
Sigurnosni problemi datiraju od njihovog uvođenja 2018. "Bio je nered", kaže Erwann le Page, direktor u Tieru, jednoj od tri tvrtke koje iznajmljuju električne romobile (uz Lime i Dott) u Parizu. "Imali ste više od 20.000 skutera i oko 20 različitih tvrtki koje su njima upravljale", dodao je.
Iznenadna navala romobila - bez namjenskih parkirnih mjesta i s malo pravila za korištenje - izazvala je kaos za pješake, bicikliste i automobile. Od tada Pariz pokušava regulirati to pitanje. Broj dostupnih električnih romobila ograničen je na 15 tisuća, uvedena su ograničenja brzine, kazne za prekršaje i posebne parkirne zone.
Tri pružatelja usluga – Tier, Lime i Dott – također su se uključili s tehnološkim inovacijama kako bi proveli propise. Primjerice, Geofencing može automatski smanjiti brzinu vozila u određenim zonama i korisnicima naplatiti parkiranje na određenim područjima.
27 smrtnih slučajeva prošle godine
U svakoj petoj nesreći električni romobil koristi više osoba pa su u pripremi tehnologije koje bi spriječile da dvoje ljudi istovremeno vozi romobil. Tempo poboljšanja bio je brz i postoji potencijal za više, kaže le Page. "Naša industrija nije postojala prije pet godina. Brzina poboljšanja u posljednjih pet godina nadmašuje 50 godina evolucije automobila", dodao je.
Međutim, problemi i dalje postoje. Opasno parkirani električni romobili uobičajena su pojava i broj nesreća raste iz godine u godinu.
Broj poginulih vozača električnih romobila i pješaka koje su oni pogodili povećao se u Parizu 2022. U Francuskoj su uzrokovali najmanje 27 smrtnih slučajeva u 2022., u usporedbi s 22 u 2021. i 7 u 2020. godini.