Ove godine, pored klasičnih metrika poput ukupnog broja minuta slušanja i najboljih izvođača i pjesama, Spotify je uveo novu, pomalo zbunjujuću kategoriju - "dob slušanja".
To je metrika koja, kako sama streaming usluga objašnjava, "upoređuje vaš muzički ukus sa ukusom drugih u vašoj starosnoj grupi, gledajući godine izdavanja pjesama koje najviše slušate." Koncept se zasniva na ideji "muzičkog pamćenja", psihološkog fenomena prema kojem se ljudi najviše povezuju sa muzikom svoje mladosti.
Spotify analizira datume izlaska pjesama koje ste slušali, pronalazi period od pet godina koji se ističe u poređenju s vašim vršnjacima, a zatim pretpostavlja da ste u tom periodu imali između 16 i 21 godine. Na primjer, ako ste slušali natprosječnu količinu muzike s kraja 1970-ih, vaša "dob slušanja" mogla bi se procijeniti na 63 godine.
Da li vas vrijeđa vaš vlastiti zvučni sistem?
Kažu da slušanje muzike čini da izgledate mlađe, ali mnoge korisnike nova funkcija je poprilično postarila. Spotify Wrapped je danas objavljen s novom funkcijom koja dodjeljuje "dob slušanja" svakom od stotina miliona korisnika. Jedan od muzičkih kritičara Telegrapha, koji zapravo ima 64 godine, bio je šokiran kada mu je aplikacija dala ocjenu 74.
„Ne dešava se svaki dan da te uvrijedi vlastiti zvučni sistem“, napisao je, dodajući da, s obzirom na posao koji obavlja, radije misli da bi o sebi mislio kao o nekome ko „drži korak s mladima“ nego da je na „nostalgičnom krstarenju sa starijima“.
Slična iskustva preplavila su društvene mreže. Tridesetogodišnjakinja koja je najviše slušala Bon Iver i Lorde dobila je dob slušanja od 73 godine. "Ti si stara duša", poručila joj je vesela grafika, kao i mnogima drugima širom svijeta. Korisnici su podijelili svoja bizarna otkrića, a TikToker Jake Schroeder je čak napisao pjesmu u kojoj pita: "Zašto svi koje poznajem imaju dob slušanja kao da su u staračkom domu?"
Naravno, bilo je i obrnutih situacija. Supruga spomenutog kritičara, koja ima 63 godine, bila je oduševljena kada je saznala da je njena dob za slušanje muzike samo 17 godina. Njihov 22-godišnji sin, odrastao na bendovima poput Radioheada i Pink Floyda, dobio je dob za slušanje muzike od 66 godina.
Čak ni poznate ličnosti nisu pošteđene. Islandska jazz pjevačica Laufey, popularna među generacijom Z, otkrila je da sluša muziku sa 85 godina, dok je muzičarka Grimes, uprkos tome što sluša Addison Rae, dobila ocjenu od 92.
Algoritam sa fatalnom greškom?
Čini se da postoji nekoliko nedostataka iza ovog zabavnog trika. Kritičari ističu da se algoritam zasniva na pogrešnim pretpostavkama, smještajući ljude u kategorije definirane isključivo godinom izdavanja pjesme. Podaci su također upitni.
Na primjer, najslušaniji Spotifyjev izvođač globalno je portorikanska reperica Bad Bunny, koja je nadmašila Taylor Swift, iako je ove godine oborila rekorde u prodaji i streamingu. Razlog? Njen posljednji album objavljen je u oktobru, očigledno prekasno da bi se svi podaci uključili u godišnji pregled.
Nadalje, Spotify, koji i sam postoji samo 19 godina, možda ne razumije u potpunosti svijet prije streaminga. Mnogi korisnici ne slušaju muziku isključivo na jednoj platformi. Tu su vinil, CD-ovi i radio, što stvara mnogo širi muzički pejzaž nego što Spotify može obuhvatiti. U konačnici, čini se da Spotify ne poznaje svoje slušatelje ni upola tako dobro kao što misli.