vijetnamski proizvođač

Sunovrat VinFasta: Akcije sa 82 pale ispod tri dolara

Vin Fast

Na svom vrhuncu, vijetnamski proizvođač električnih automobila VinFast bio je procijenjen na više od 85 milijardi dolara. U avgustu prošle godine VinFast je vredio više od Forda, General Motorsa i BMW-a, ali za razliku od ostalih brendova u prvih deset, Vinfast ima mizernu prodaju.

Takođe, iskustva u vožnji sa prvim modelom, VF8, takođe su se pokazala razočaravajućim. Uprkos tome, akcije su porasle sa početne cijene od 10 dolara na više od 82 dolara po akciji u avgustu. Ali ubrzo je cijena pala i sada akcija vrijedi manje od tri dolara, prenosi b92.

Ranije ovog mjeseca dvije advokatske firme su najavile tužbu u kojoj se navodi da je Vinfast davao lažne izjave o poslovnim rezultatima i uspjesima prilikom izdavanja akcija.

U razgovoru za Charlotte News & Observer, portparol VinFasta nazvao je tvrdnje neosnovanim.

"VinFast se pridržavao najviših etičkih standarda i dosljedno poštovao sve zakone i propise na tržištima na kojima posluje. Nećemo dalje komentarisati ovu stvar", naveo je on.

Od rezanaca do automobila

Priča o VinFastu je zapravo priča o Pham Nhat Vuongu (54). Ovaj Vijetnamac je svojevremeno studirao geologiju u Moskvi i pokrenuo biznis sa rezancima u Ukrajini 1990-ih.

Izmislio je proces koji omogućava da se rezanci kuvaju za tri do četiri umjesto za petnaest minuta. Ispostavilo se da je to bio veliki proboj i on je na kraju prodao svoje carstvo rezanaca kompaniji "Nestle" 2009. za procijenjenih 150 miliona dolara.

Vratio se u Vijetnam i uložio novac, između ostalog, u pomenutu marku automobila i potpuno se bacio na razvoj električnih modela.

Prvi automobili su izašli na tržište godinu dana kasnije nego što je planirano. VinFast je u aprilu ove godine iznenada spustio cijenu SUV-a VF8 sa najvećom baterijom u Evropi sa više od 74.000 na 59.790 eura, što je naišlo na veliko negodovanje kupaca koji su vozilo kupili po višoj ceni.

U Sjedinjenim američkim Državama, novinari su kritikovali VinFast VF8. Ispostavilo se da je mehanička osnova "nedovršena", da postoje sistemi koji nisu pravilno povezani, a čuli su se i razni neželjeni zvuci u vozilu.

U 2022. brend je prodao manje od osam hiljada automobila i pretrpio gubitak od 2,1 milijardu dolara. Prošle godine je taj broj porastao na 34.855, ali to je još daleko od cilja.

Ovaj sadržaj vam se ne prikazuje jer ste onemogućili Embed kolačiće