“OVO SU NOVA PRAVILA ZA AUTOMOBILE”

Šta će biti dopušteno u Njemačkoj od 1. 12. 2025. godine

Autoput njemacka

Od 1. decembra 2025. u Njemačkoj će, u okviru petogodišnje probne faze, biti dozvoljeno daljinsko upravljanje vozilima u javnom saobraćaju.

Riječ je o vozilima koja se ne voze autonomno, već ih na daljinu upravlja osoba iz posebnog centra, a da se ne nalazi u samom vozilu.

Njemačko Ministarstvo saobraćaja usvojilo je novu Uredbu o daljinskom upravljanju vozila u drumskom saobraćaju (Straßenverkehr-Fernlenk-Verordnung – StVFernLV), čime je prvi put stvoren pravni okvir za ovakvu vrstu vožnje. Cilj je podržati inovacije u mobilnosti, a da se pri tome ne zanemari bezbjednost.

Moguće primjene:

Korištenje vozila i robotaksiji: Vozila se nakon upotrebe mogu sama premjestiti do sljedećeg korisnika.

Autonomna vozila: Ako naiđu na komplikovanu situaciju, upravljanje može preuzeti operater na daljinu.

Seoska područja i noćni saobraćaj: Robotaksiji bez vozača mogu pružiti usluge tamo gdje je prevoz slabije razvijen.

Lokalni javni prevoz: Opštine mogu uvesti daljinski upravljana vozila kao dopunu postojećim linijama.

Logistika: Daljinsko upravljanje može poboljšati efikasnost prevoza robe.

Bezbjednosne mjere i ograničenja:

Nova uredba predviđa stroge bezbjednosne uslove kako bi se spriječili rizici:

Maksimalna brzina: 80 km/h.

U slučaju pada kvaliteta veze, vozilo mora automatski smanjiti brzinu, a u slučaju prekida veze – zaustaviti se na siguran način.

Dozvoljeni su samo centri za upravljanje sa više komunikacionih veza, snažnim IT bezbjednosnim sistemima i dobro obučenim operaterima, koji su pod stalnim nadzorom.

Do sada nisu zabilježene teže nesreće sa ovakvim vozilima na javnim putevima.

Uticaj na druge učesnike u saobraćaju

Teleoperisana vozila donose nove izazove, kao što su:

kašnjenja u prenosu signala

potencijalni gubitak mrežne veze

ograničen uvid operatera u situaciju na putu

rizik od sajber napada

Međutim, uredba ove rizike tretira ozbiljno i predviđa rješenja kroz tehničke mjere i protokole. Ukupno gledano, opasnost za ostale učesnike u saobraćaju nije veća nego kod klasične vožnje, pod uslovom da se svi bezbjednosni zahtjevi poštuju.

Nova njemačka regulativa otvara vrata za novu eru mobilnosti, u kojoj se daljinsko upravljanje vozilima koristi za veću efikasnost, fleksibilnost i sigurnost, posebno u urbanim sredinama, logistici i javnom prevozu – uz jasno definisane tehničke i bezbjednosne standard.