Visoke cijene energije i velike birokratske prepreke utiču na proizvođače automobila. Oni sve više ulažu u SAD koje visokim subvencijama promovišu ekspanziju elektromobilnosti.
Glavni razlozi za preseljenje
"Nećemo da premještamo postojeću proizvodnju u SAD, ali veća je vjerovatnoća da ćemo sljedeće fabrike da izgradimo u Americi. Postoji rizik da Evropa izgubi od te preraspodjele.“
Ta izjava Klausa Rozenfelda, šefa kompanije "Šefler", četvrtog po veličini njemačkog dobavljača za automobilsku industriju s više od 80.000 zaposlenih širom svijeta, odražava važan trend - auto-industrija sve više premješta svoju proizvodnju iz Njemačke i drugih dijelova Evrope u Kinu i Sjevernu Ameriku.
"Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Njemačku i Evropu“, kaže za Dojče vele Štefan Šneberger, menadžer u konsultantskoj kući "Berils" (Berylls Strategy Advisors), specijalizovanoj za auto-industriju.
Glavni razlog za preseljenje su, dodaje, visoki troškovi energije - nivo cijene struje u EU dva do tri puta je veći nego u SAD.
"Ali i stroži regulatorni zahtjevi kojima je industrija u EU i Njemačkoj izložena, takođe idu u prilog preseljenju. A naravno, primamljive su i privlačnije subvencije koje se trenutno nude u SAD", kaže Šneberger.
Te milijarde subvencija, međutim, povezane su s klimatskim tehnologijama, kao što je elektromobilnost.
Američke subvencije samo za klimatski prihvatljive tehnologije
Kao rezultat planova za iseljavanje, a prema aktuelnoj analizi kuće "Berils", predviđeni broj jedinica za period proizvodnje 2023-2029 u Evropi značajno opada.
Selidbe su takođe i uzrok velikog broja pozitivnijih prognoza za ostale regione svijeta. Očekuje se čak i rast globalne proizvodnje vozila, iako manje nego što se predviđalo 2021.
"Trenutne prognoze pokazuju negativne efekte eksternog šoka izazvanog ratom u Ukrajini, a tu su i ispravke pretjerano optimističnih prognoza za 2021. u pogledu okončanja ograničenja vezanih za pandemiju i krizu sa čipovima", objašnjava Šneberger.
Gubitak 100.000 radnih mjesta u Njemačkoj Prema analizi, između Njemačke i Sjeverne Amerike u narednim godinama postojaće razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili "Audi" i "Ford", taj trend bi čak i pojačala. Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 direktno pogođenih radnih mjesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Njemačkoj od 0,6 procentnih poena u 2029. godini.
U tom kontekstu, stručnjak Šneberger podsjeća da je značaj automobilske industrije u Njemačkoj veći nego u susjednim evropskim zemljama.
"Ovde je to skoro pet odsto BDP, što znači da će pad posebno uticati na njemačku privredu. Osim toga, opada i konkurentska prednost njemačkih proizvođača i dobavljača delova, koja se uglavnom povezivala sa motorima s unutrašnjim sagorijevanjem", kaže Šneberger.
Amerika bi takođe trebalo da vozi električne automobile
Ti motori su, međutim, još malo pa stvar prošlosti. Pored digitalizacije, ekspanzija alternativnih pogona jedan je od megatrendova u autoindustriji. U SAD se takođe nazire kraj takve vrste motora, iako ipak sporije nego u Evropi ili Kini.
Poređenja radi, trenutno su oko 14 odsto novregistrovanih automobila u Njemačkoj – električna vozila. U Kini, najvećem tržištu električnih automobila na svijetu, čak 21 odsto. S druge strane, u SAD ih je manje od šest procenata.
To bi, međutim, u bliskoj budućnosti moglo dramatično da se promijeni. "Prošla su vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD", kaže za Dojče vele Hening Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner kući "Berils".
Prema Ludesu, koji je i radio na analizi "Berilsa", SAD su već u direktnoj konkurenciji sa Evropom za drugo mjesto kao najvažnije svjetsko tržište električnih automobila, iza Kine. Očekuje se da će 2030. prodaja takvih vozila u SAD premašiti šest miliona komada godišnje, što odgovara tržišnom udijelu od oko 40 odsto.
"Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o pooštravanju standarda uštede goriva i najava tamošnje Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2, mogle bi da do 2030. katapultira tržišni udio električnih automobila u SAD čak i do 60 odsto", procjenjuje Ludes.
Pikap-kamionet – najprodavanije vozilo na američkom tržištu
Osnovni izazov za njemačke kompanije biće da procijene specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektromobilnošću. To uključuje i posebne modele vozila.
"Za razliku od Evrope, terenska vozila i pikap-kamioneti činiće više od 75 odsto tržišta čistih elektro-automobila. Na američkom tržištu, najrpdavaniji model ostaje Fordov kamionet F-150", kaže Ludes.