
Dok prosječni građanin ove zemlje žonglira s tri posla da bi preživio mjesec, dok bolnice krvare zbog manjka opreme, a škole propadaju bez grijanja, u sjeni sistema javnih nabavki u Federaciji BiH odvija se tiha, ali brutalno efikasna pljačka državne kase.
Glavni protagonisti? Preduzeće “Autoceste FBiH”, koje je od zakona napravilo trampolin za izvlačenje miliona, bez trunke konkurencije, transparentnosti ili javnog interesa.
Ako mislite da je riječ o izoliranom incidentu – razmislite ponovo. Ovo je plan, obrazac, šema. Ovo je državni kriminal legalizovan u članu zakona. Preciznije, u famoznom članu 23. Zakona o javnim nabavkama BiH, koji je, prema riječima stručnjaka, postao rupa bez dna – savršen izlaz za one koji žele izbjeći konkurenciju, kontrolu i javnost.
Jedan poziv, jedan ugovor, jedan veliki "fuck you" građanima
Dana 10. decembra 2023. godine, “Autoceste FBiH” šalju poziv – samo jedan – firmama IPSA Institut i Divel Sarajevo, poznatim i od ranije po vezama sa istim preduzećem. Ugovor vrijedan 760.500 KM dodjeljuje se bez objave javne nabavke. Nema tendera. Nema takmičenja. Nema ni osnovne pristojnosti da se bar predstavi iluzija poštenja.
Ali to nije kraj – to je samo početak.
Od decembra 2023. do decembra 2024, još četiri puta se poseže za istim mehanizmom. Ukupno više od 2,3 miliona KM nestaje kroz direktne pregovore, bez javnog poziva. Bez šanse da neko drugi ponudi više, bolje, jeftinije. Samo izabrani, samo provjereni, samo poslušni.
“Zlatna žila” zvana pregovarački postupak
U ovom teatru apsurda, pregovarački postupak bez objave obavještenja više nije izuzetak – on je nova normalnost. Svaki put kad Autoceste FBiH treba projekat, nadzor, dodatne usluge – eto “hitnosti”, eto “nepredvidivih okolnosti”. Pa sve ide istima: IPSA, Divel, Eco Plan… Da se čovjek zapita je li iko drugi u ovoj zemlji sposoban izraditi makar nacrt WC-a, a da prethodno nije večerao s nekim direktorom?
Nema tendera? Nema problema. Samo nazovi i potpiši. Sve to u državi u kojoj se djeca liječe SMS porukama.
Šape politike: SDP, HDZ i SDA pod istim šatorom
Izvori dobro upućeni u prljave mehanizme Autocesta FBiH tvrde da iza cijele šeme stoji Elvedin Grabovica, bivši direktor Elektroprivrede BiH i kadar SDP-a, koji “diriguje” poslovima iz sjene. Ali za potpise su tu Denis Lasić (HDZ) i Asmir Dževlan (izvršni direktor), obojica instalirani uz blagoslov Vlade FBiH u maju 2023. godine.
Nije ovo više “vladavina prava”. Ovo je “vladavina paragrafa”, gdje se zakon koristi kao šibica da se zapali budžet.
Tužilaštvo spava, a građani plaćaju
Ovo je trenutak u kojem bi Tužilaštvo BiH moralo stati na noge. Ali, naravno, to se neće desiti. Jer kada milioni nestaju bez traga, kada se zakoni pretvaraju u alat za institucionaliziranu krađu, naši tužioci su – misteriozno zauzeti. Ili preplašeni. Ili dio istog sistema.
Ako se ova praksa nastavi – a sve ukazuje na to da hoće – BiH neće imati problem sa investicijama. Imaće problem sa opstankom. U državi gdje je konkurencija samo za budale, a transparentnost mrtvo slovo na papiru, sve što ostaje je elitni klub političko-privrednih krtica koje buše temelje društva.
Pregovori u četiri zida, pljačka na otvorenoj sceni
“Autoceste FBiH” više nisu javno preduzeće – one su korporativna blagajna partijskih interesa. Oni ne projektuju puteve – oni asfaltiraju puteve korupcije. I dok nam govore o hitnosti, oni zapravo hitno pune džepove sebi i svojim pajtosima.
Zakon o javnim nabavkama, zamišljen kao štit javnog interesa, postao je nož u leđa građanima. A oni koji bi trebali reagovati, ili gledaju ustranu, ili broje provizije.
Jer kad država šuti, a milioni nestaju – to više nije korupcija. To je izdaja.
Gdje je kraj? Kada više nećemo imati ni za sapun kojim ćemo oprati ruke od njihove prljavštine.