Rusija je, paralelno s ratom u Ukrajini, razvila sofisticiranu mrežu prikrivenih operacija na moru, koristeći tankere za prevoz nafte i kao platforme za obavještajne aktivnosti u blizini evropskih obala, navode zapadni i ukrajinski obavještajni izvori za CNN.
Nakon pokretanja pune invazije na Ukrajinu 2022. godine, Moskva je formirala takozvanu „flotu iz sjene“, sastavljenu od oko stotinu tankera koji iz baltičkih i crnomorskih luka prevoze rusku naftu, zaobilazeći zapadne sankcije. Ova mreža, prema procjenama, Kremlju godišnje donosi stotine miliona dolara.
Međutim, u posljednjih nekoliko mjeseci pažnju obavještajnih službi privukla je neuobičajena praksa: pojedini tankeri, često registrovani u trećim državama bez formalnih veza s Rusijom, neposredno prije isplovljavanja dobijali su dodatne članove posade. Dokumenti koje je CNN imao na uvid pokazuju da su posade uglavnom činili stranci, ali su na dnu spiskova redovno evidentirana i po dva ruska državljanina, uz podatke iz ruskih pasoša.
Zapadni i ukrajinski izvori tvrde da se radi o osobama s vojnim i sigurnosnim iskustvom, čije prisustvo izaziva zabrinutost u evropskim prijestolnicama. Prema njihovim navodima, dio tih ljudi povezan je s privatnom sigurnosnom kompanijom „Moran Security“, koja ima bliske veze s ruskim vojnim i obavještajnim strukturama.
„Moran Security“ je već 2024. godine dospjela pod sankcije američkog Ministarstva finansija zbog pružanja naoružanih sigurnosnih usluga ruskim državnim kompanijama, čime je, kako je navedeno, direktno podržavala rusku agresiju na Ukrajinu. Neki pripadnici ove firme ranije su djelovali i u okviru ruskih privatnih vojnih formacija, uključujući i Wagner grupu.
Prema obavještajnim procjenama, pripadnici „Morana“ često su jedini Rusi na brodovima „flote iz sjene“, a osim osiguranja tankera, imaju i zadatak nadzora nad kapetanima, koji u većini slučajeva nisu ruski državljani. U najmanje jednom zabilježenom slučaju, kako navodi jedan zapadni izvor, članovi posade su s broda fotografisali evropske vojne objekte.
Sigurnosne službe u Evropi upozoravaju da ovakva praksa predstavlja ozbiljan rizik, s obzirom na to da se veliki broj ovih tankera kreće u blizini ključne infrastrukture i vojnih lokacija. Prisustvo naoružanih osoba s borbenim iskustvom na civilnim brodovima vidi se kao dio šire strategije hibridnog ratovanja Moskve.
Obavještajni izvori navode i da postoje indicije o povezanosti pojedinih članova posada s aktima sabotaže, iako detalji o tim operacijama zasad nisu objavljeni. Evropske zemlje, prema istim izvorima, sve pažljivije prate kretanje ruske „flote iz sjene“, svjesne da ona više nije samo alat za izvoz nafte, već i sredstvo za prikrivene operacije na evropskom pragu.