INTERVJU

Šemsudin Mehmedović za etto.ba: Bojim se da vrh stranke ne vidi da smo u opasnosti da se SDA odstreli i pošalje u historiju kao SDS

Semsudin mehmedovic
Foto © Facebook

Šemsudin Mehmedović, zastupnik SDA u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegović u intervjuu za etto.ba govori, između ostalog, o aktuelnoj političkoj situaciji u BiH, kongresu SDA, stanju u stranci i američkim sankcijama.

Treba li potpredsjednik FBiH Refik Lendo uskratiti saglasnost za imenovanje nove Vlade FBiH u kojoj neće biti SDA, pa i pod cijenu da ostane sadašnja vlada koja nema većinu u Parlamentu FBiH?

Ja bih savjetovao da se pogleda šta se dešava u Crnoj Gori i na Kosovu – isti recept bit će u ovdje. I Kurti je izgubio izbore u obračunu sa trampizmom. To je otprilike što smo vidjeti i u procesima iz sredine 2000-tih kad je napravljen HDZ 1990 i kad je Božo Ljubić bio alternativa. Gdje je danas Božo Ljubić – sa Čovićem. Vidimo da se sistematski uklanjaju  tzv. kadrovi daytonske i postratne ere. Znate kako Čović i Dodik gledaju na sve ovo: oni sa velikim strahom gledaju šta se dešava i znaju da neko čisti teren da bi se izbili svi argumenti kad počne čistka Dodika i Čovića.   SDA formalno jeste u pravu: međunarodna zajednica je nagradila blokade, i zašto i SDA ne bi igrala na tu kartu, to je politički legitimno. Pa znamo da je HDZ četiri godie blokirao implementaciju izbora u Federaciji BiH. Ali je činjenica da je SDA upala u zamku da se tuče za vlast za nekolike fotelje i stranci su to htjeli da prikažu narodu i kažu: nije im bilo dosta 30 godina. Neko je to morao mudrije sagledati. Medjutim, za SDA je sreća što trojka vuče poteze kao da im SDA piše scenarije kako da idu iz greške u grešku.  

U više navrata sam podržao stavove i motive uvaženog gospodina Lende oko imenovanja nove Vlade FBiH. Ako Lendo ima ustavne i zakonske ovlasti da uskrati saglasnost za imenovanje nove Vlade, on bi to trebao učiniti ako procjenjuje da takva Vlada ne bi bila u skladu s Ustavom ili zakonima. Međutim, odluka o tome bi trebala biti utemeljena više na pravnim argumentima, a manje na političkim preferencijama ili drugim motivima što on i čini.

U svakom slučaju, politička situacija u BiH je kompleksna, a donošenje odluka o imenovanju Vlade trebalo bi biti u skladu s ustavnim i zakonskim procedurama, te u interesu građana FBiH. Bilo bi idealno ako bi Parlament FBiH donio izmjene kojima rukovodstvo federacije većinom glasova donosi odluke, i time bi se ta blokada trajno riješila, i ne bi trebao glas Lende za imenovanje Vlade.

Američko ministarstvo finansija je, izričući sankcije funkcionerima SDA i bivšem direktoru OSA-e kojeg je predložila SDA, iznijelo optužbe na račun Vaše stranke, prije svega za korupciju. Istovremeno OHR je nametnuo izmjene Izbornog zakona koje su, prema izjavama dužnosnika SDA, štetne za Bošnjake pa i SDA. Otkud taj zaokret u američkoj, pa i evropskoj politici, da li je on stvaran ili je to teorija zavjere protiv bošnjačkog naroda?

Nije američka i politika uslovno rečeno, zapada promijenila odnos jučer prema Bošnjacima i SDA. Sve smo to mogli prilično jasno vidjeti i 1992...2001...2016, 2017 ... i kasnije. Pravo je pitanje zašto je dopušteno, uslovno rečeno, da se SDA tretira gore nego Dodika i Čovića ili da se separatističke stranke tretira bolje nego SDA. Neko za to mora nositi odgovornost.

Šta sad imamo: breme crnih listi i mrlju na savijesti SDA zbog toga što smo uz bok Dodiku i sličnim. Ja pitam: kako SDA može biti prozapadna, a zapad kaže svojim postupcima da to nije. To je zagonetka. Na samoj SDA je da nađe odgovor, jer se bojim da vrh SDA ne vidi da smo u opasnosti da se SDA odstreli i pošalje u istoriju isto kao što je urađeno sa SDS-om.

I mislim da se to ne radi samo sa SDA već da se gradi nova koncepcija i izumiranje ratno-poratnih stranaka što uključuje i HDZ i SNSD. U RS-u će se pokušati napraviti sa Trivić. Dakle, naglašavam da odluka o uklanjaju SDA nije donijeta ni 2. oktobra ni prošle godine već se to godinama najavljuje, što se vidjelo po dešavanjima u KS proteklih šest godina.

Mijenja se i regionalni politički odnos: ako se riješi pitanje Kosova onda Dayton više neće biti potreban a najveće prepreke za izmijenu Daytona su daytonske stranke. Mislim da se ide na pripremu terena u tom smislu.  Ne mogu komentarisati teorije zavjere, ali mogu reći da su SAD i EU dugogodišnji partneri BiH.

Kao takvi, oni žele vidjeti snažnu i stabilnu demokratiju u zemlji, sa institucijama koje funkcioniraju u interesu svih građana. Kada se radi o sankcijama protiv pojedinih funkcionera SDA, one nisu usmjerene protiv bošnjačkog naroda, već protiv pojedinaca koji su, navodno, prekršili zakon i učestvovali u korupciji.

Što se tiče izmjena Izbornog zakona koje je nametnuo OHR, one su, navodno, učinjene s ciljem osiguranja poštenih i transparentnih izbora u zemlji, koji bi omogućili svim građanima da izaberu svoje predstavnike u parlamentima i vladama, međutim posljedice implementacije te odluke imamo danas aktualnu blokadu formiranja Vlade FBiH. To je trebalo biti u interesu svih građana BiH, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost.

Sada se trebamo  fokusirati na pronalaženje rješenja koja će biti u interesu svih građana BiH i naše domovine.

Ipak ovdje moram reći da posljednje izmjene Izbornog zakona u noći izbora u oktobru 2022. su ipak pokazale nedostatke koji nam sada ometaju okončanje implementacije izbornih rezultata. Nikako se nisu smjele desiti izmjene da jedna stranka koja je ubjedljivo pobjedila na izborima unutar FBiH, mislim na SDA, bude smaknuta sa političke scene. Tu bruku visoki predstavnik mora eliminisati, i biti visoki predstavnik BiH, a ne Hrvatske.

U Domu naroda nije prošao zakon kojim bi se „zamrznule” plaće izabranih i imenovanih dužnosnika. Može li povećanje nižih plaća za stotinjak maraka zadržati i privući nove vojnike, granične policajce, inspektore SIPA-e?

Ako želite naći razlog za ne donošenje ovog zakona uvijek možete pronaći, ali ključno je pitanje zašto zastupnici i delegati nemaju sluha i minimum socijalne osjetljivosti prema onima koje predstavljaju.

Prilikom rasprave izrazio sam sumnju da je predloženi zakon samo još jedna prevara građana BiH, i da se pokušava zamajavati javnost eto kao usvojili smo zakon kojim ograničavamo političarima plate, ali nije tako. Postoji kvalificirana većina koja je morala međusobno postići dogovor o tome, a ne pravdati se time da Dom naroda nije htio usvojiti predloženi zakon.

Ovo je veoma delikatno pitanje o kojem se raspravljalo u više navrata, na više nivoa. Kada je u pitanju zakon kojim bi se „zamrznule” plaće izabranih i imenovanih dužnosnika, argumenti protivnika zakona da je nejasan zbog odredbe koeficijent “iznad osam” i da će zamjenici imati veće plaće od direktora su razumna pitanja koja treba razjasniti prije donošenja zakona. U svakom slučaju, važno je da zakon bude jasan i dosljedan u svojoj primjeni kako bi bio učinkovit i pravedan.

Što se tiče potrebe za "sistemskim rješenjem", to je  odraz šireg problema koji postoji u vezi s platama i sistemom nagrađivanja u Bosni i Hercegovini. U tom slučaju, donošenje jednog zakona koji će zamrznuti plate samo izabranih i imenovanih dužnosnika može biti samo djelomično rješenje problema.

S druge strane, povećanje nižih plata za stotinjak maraka može biti korak u pravom smjeru za zadržavanje i privlačenje novih vojnika, graničnih policajaca, inspektora SIPA-e. Međutim, važno je imati na umu da su plate samo jedan od mnogih faktora  koji utiču na odluku o tome hoće li se neko odlučiti za neki posao ili karijeru.

Prema mom  mišljenju u konačnici, donošenje odluka o zakonima i politikama o platama i nagrađivanju je kompleksno pitanje koje zahtijeva pažljivu analizu i razmatranje svih relevantnih faktora. Važno je pronaći ravnotežu između pravednosti, učinkovitosti i ekonomske održivosti.

Kada će se održati ovogodišnji kongres SDA i izbor eventualno novog predsjednika i rukovodstva stranke? Razmišljate li o kandidaturi za neke visoke stranačke funkcije i koje?

Pa okvir je napravljen sa instaliranjem šestorke i osmorke. Sad sami trebamo doći do zaključaka zašto smo nepoželjni kao partneri međunarodnoj zajednici i šta se zapravo desilo. I imamo li pravo da budemo nasuprot Amerike i Britanije jer ako smo tu nasuprot onda mora se znati s kim smo onda ako s njima nismo. Da pojednostavim: ako neko zna da se u State Departmentu vodi rat izmedju trampista i demokrata, onda bi bilo dobro da nam to kaže.

I da nam kaže - ako nismo sa Amerikom, onda ko nam je strateški partner? Ko? Zašto nam to niko ne kaže, od lidera! U tome je problem, što neko neće da kaže šta je zaista u igri i šta se suštinski dešava. 

Kada je riječ o kongresu Stranke demokratske akcije (SDA) i izboru novog/starog predsjednika i rukovodstva stranke, nisam upoznat sa konkretnim datumom održavanja kongresa, ali  mi je poznato da je nezvanično najavljen u septembru ove godine. Međutim, pretpostavljam da će se održati u skladu s unutarstranačkim procedurama i u skladu s aktualnom situacijom u državi.

U pogledu kadrovskih reformi u stranci, ne mogu izravno procijeniti koje su nove vrijednosti ili negativnosti unijeli novi kadrovi u stranku, jer ja nisam član niti jednog organa stranke , kako se to kaže, u samom vrhu. Međutim, ono što je očigledno to je da su neki izgubili podršku javnosti, da su razne hipoteke loše se odrazile na ugled SDA, stoga  u svim organizacijama, uključujući i političke stranke važno je da se vrši rotacija kadrova, te da se osigura da su kandidati za važne pozicije stručni, kompetentni i odgovorni ali i da uživaju ugled u društvu.

U svakom slučaju, kako bi se stranka uspjela kadrovski reformirati, važno je osigurati da postoji sistem kontrole kvaliteta i evaluacije rada kadrova, te da se procijene njihove sposobnosti, znanja i iskustva prije nego se imenuju na važne pozicije u stranci ili u državi.

Što se tiče Vašeg pitanja da li ću se kandidovati za predsjednika SDA o tome mogu odlučivati samo članovi stranke. Ja sam na prethodnim izborima imao skoro 35.000 glasova i to dovoljno govori koliko povjerenje građani imaju u mene. Na njima će biti i u septembru da daju glas onom kome vjeruju i za koga će smatrati da ih  može voditi u bolju budućnost.

Pristalica sam da se nikom bjanko ne daje podrška jer nas je to dovelo u situaciju u kojoj se nalazimo, već da potencijalni kandidati jasno i javno iznesu svoje programe za izlazak iz krize i SDA i BiH. Nakon toga da se obezbjedi slobodan izborni proces, uz maksimalnu zaštitu integriteta istog.

Ako na taj način dođemo do predsjednika SDA, onda sam optimista da možemo odgovoriti na izazove koji su pred nama. Međutim očigledno je da je na sceni «tiha izolacija SDA» prije svih od ambasada koje u Bosni i Hercegovini imaju značajan utjecaj na društvene procese, jer su i garanti Dejtonskog mira, te «grubo istjerivanje iz vlasti» i sprečavanje političkog utjecaja SDA.

Ovo je velika hipoteka za SDA jer ako je ona izborni pobjednik, a na silu se uspostavljaju vlade svih nivoa, onda to produbljuje jaz između bosanskog političkog bića, što ima dalekosežne posljedice po budućnost države. Onaj ko bude imao rješenje za ovu situaciju treba da vodi SDA.

Prije svega moramo otvoriti dijalog sa svim uticajnim akterima u i oko Bosne. Dijalog nema alternativu, moramo razgovarati i sa US ambasadom, sa Satlerom, sa Schmidtom, ovakva izolacija ne vodi dobru.

S druge stane mora se otvoriti unutarnji  politički dijalog sa drugim političkim faktorima, dijalog sa nevladinim sektorom, dijalog sa svima koji drže BiH u srcu. Sve u cilju izgradnje političke stabilnosti koja je temelj priče o razvoju zemlje u svakom pogledu.

Evo bit ću slobodan da sve njih pozovem na dijalog!

Na kraju, kako bi se stranka mogla dalje razvijati i učvrstiti svoj položaj, potrebno je uspostaviti jasne strateške smjernice i kriterije koje će biti usmjerene na unaprjeđenje socijalne i ekonomske situacije u državi kao i na zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Također, važno je da stranka prilagodi svoju politiku i program potrebama građana, koje zastupa. Pitanje svih pitanja je ostanak mladih u BiH.