Nesmetano kretanje robe predstavlja jednu od osnovnih pogodnosti Evropske unije, ali istovremeno može da stvori prostor za nelojalnu konkurenciju i prevare.
Prema podacima carVerticala, vodeće evropske kompanije za podatke o polovnim automobilima, prevare sa vraćanjem kilometraže same po sebi godišnje koštaju kupce automobila na kontinentu milijarde eura.
Međunarodni podaci su jedina snažna zaštita za kupce polovnih automobila i poštene prodavce.
Kompanija procjenjuje da je udIo polovnih vozila sa namještenom kilometražom smanjen sa 5,2% u 2023. godini na 4,9% ove godine.
Rješavanje problema prevare sa vraćanjem kilometraže nije jednostavan zadatak. Polovni automobili sve češće odlaze sa zapada ka istoku Evrope.
Matas Buzelis, stručnjak za automobile iz kompanije carVertical, ističe da pojedinci koji se bave nezakonitim uvozom vozila često pokušavaju da povećaju profit tako što vraćaju kilometražu ili prikrivaju oštećenja na automobilima.
CarVertical je analizirao iznose koje su kupci preplatili za vozila sa izmenjenom kilometražom u određenim zemljama.
Samo u Poljskoj vozači preplaćuju najmanje 1,1 milijardu eura godišnje, dok kupci polovnih automobila u Francuskoj svake godine izdvoje dodatnih 0,8 milijardi eura više nego što bi trebalo.
Kako prepoznati da je na polovnjaku vraćana kilometraža? Ovo su znakovi upozorenja!
Pored toga, kupci polovnih automobila u Italiji godišnje potroše preko 720 miliona eura na automobile sa štelovanim mjeračem kilometara.
Ipak, ovo su samo tri tržišta Evropske unije, dok tek treba razmotriti još neke veće zemlje.
Transparentnost tržišta polovnih automobila predstavlja dugogodišnji izazov za političare i donosioce odluka, ali revolucionarno rješenje još uvijek nije pronađeno.
Prema riječima Buzelisa, gotovo da nije bilo ozbiljnih pokušaja zaustavljanja prevaranata.
To je stvorilo veliku potražnju za digitalnim proizvodima zasnovanim na podacima, kao što su provjere istorije vozila.
"Suzbijanje prevare sa vraćanjem kilometraže nije lak zadatak. Oprezni kupci mogu da prate nekompatibilne dijelove ili nedostatke, što može izazvati sumnju u stanje vozila. Pored toga, neiskusni korisnici mogu se naći u vrlo ranjivom položaju, jer mogu otkriti da njihovo nedavno kupljeno vozilo nije ni približno onome što su očekivali. Korišćenje međunarodnih podataka o kilometraži, oštećenjima, vlasništvu i registraciji vozila u realnom vremenu iz više od 40 zemalja može znatno olakšati situaciju, posebno za one koji su se do sada oslanjali samo na istorijske podatke o vozilima na lokalnom tržištu prepunom uvoznih automobila", objašnjava Matas Buzelis.
Pouzdani i vjerodostojni podaci već štite milione kupaca automobila u regionu, jer bezbjedne i pouzdane informacije pomažu da se izbjegnu potencijalni problemi.
"Podaci nam pomažu da detaljno sagledamo stanje automobila i olakšavaju odluku o kupovini više nego do sada. Korišćenje pouzdanih i bezbednih izvora podataka pokazalo se izuzetno uspešnim. Najbolje od svega je to što niko ne može menja ili briše informacije o određenom automobilu. To uveliko smanjuje mogućnost prevare. Kriminalci su svjesni da ne mogu da promijene istoriju svojih oštećenih vozila", navodi Buzelis.
On takođe ističe da saradnja sa organima za sprovođenje zakona, nacionalnim policijskim bazama podataka, finansijskim institucijama, državnim registrima, neprofitnim organizacijama, kao i poslovnim partnerima poput oglasnika za automobile ili velikih prodavaca, predstavlja brojne izazove koje IT stručnjaci moraju prevazići prije nego što informacije postanu korisne za kupce polovnih automobila.