Evropska automobilska industrija suočena s viškom kapaciteta: do osam fabrika u riziku od zatvaranja
Evropski proizvođači automobila ulaze u jednu od najtežih faza u posljednjim decenijama. Industrija se suočava s ozbiljnim viškom proizvodnih kapaciteta, a analitičari upozoravaju da bi narednih godina čak osam fabrika moglo biti u opasnosti od zatvaranja.
Koje kompanije su pogođene
Neke kompanije već provode planove restrukturiranja. Volkswagen je prošle godine najavio zatvaranje tri fabrike u Njemačkoj, uz niz mjera smanjenja troškova, uključujući otpuštanja radnika i smanjenje plata za 10 posto. Istovremeno, Stellantis, Volkswagen i Ford privremeno obustavljaju rad u više pogona širom Evrope zbog pada potražnje i rasta zaliha vozila.
Višak kapaciteta i pad potražnje
Procjene pokazuju da iskorištenost proizvodnih kapaciteta u evropskoj automobilskoj industriji trenutno iznosi oko 55 posto, što se smatra ekonomski neodrživim nivoom. Industrija je decenijama bila fokusirana na masovnu proizvodnju vozila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, dok prelazak na električna vozila napreduje sporije nego što su proizvođači očekivali.
Iako se električna vozila često navode kao razlog problema, stvarni uzrok je kombinacija više faktora: pad ukupne potražnje, rast troškova proizvodnje u Evropi te snažna konkurencija iz Kine.
Kineski proizvođači pojačavaju pritisak
Kineski brendovi automobila ubrzano osvajaju evropsko tržište zahvaljujući nižim troškovima proizvodnje. Njihov tržišni udio u Evropi mogao bi se udvostručiti do kraja decenije, što dodatno ugrožava evropske proizvođače. Evropske fabrike istovremeno se suočavaju s visokim cijenama energije, strožim ekološkim propisima i velikim investicijama potrebnim za prelazak na novu tehnologiju, što smanjuje njihovu konkurentnost.
Mogući utjecaj na lanac dobavljača i logistiku
Problemi u sektoru ne pogađaju samo proizvođače, već i cijeli lanac dobavljača i logističkih kompanija. Smanjenje proizvodnje dovodi do manjeg obima transporta, skladištenja i distribucije, što dodatno pojačava pritisak na povezane kompanije.
Stručnjaci upozoravaju da će bez značajnih promjena – bilo kroz konsolidaciju, državne intervencije ili prilagođavanje regulatornog okvira – pritisak na zatvaranje pogona nastaviti i u narednim godinama.
Sudbina automobilske industrije ima šire implikacije za evropsku ekonomiju, jer sektor zapošljava milione ljudi i ima ključnu ulogu u izvozu i industrijskoj proizvodnji. Višak kapaciteta i mogućnost zatvaranja fabrika sve češće se opisuje kao jedno od najvažnijih ekonomskih pitanja u Evropi u narednom periodu.