NOVI POGLED NA SVIJET

Zašto su proizvođači "razdvojili" farove?

Citroen

Posljednjih godina svjedočili smo zanimljivom trendu u svijetu automobilskog dizajna – dvostrukim ili "podijeljenim" farovima.

Iskačuća prednja svjetla su nekada bila popularna, a jedan od posljednjih serijskih automobila koji ih je imao bila je Mazda 323F. Nakon njih, dizajneri su se neko vrijeme držali provjerenih oblika i položaja svjetala, sve dok nije stigla LED revolucija. Upravo su LED tehnologija i dnevna svjetla otvorila potpuno nove mogućnosti, transformirajući svjetla iz tehničkog dijela automobila u jedan od glavnih modnih dodataka.

Novi pogled na svijet: Svjetla postaju oštra, tanka i visoko postavljena

Zaboravite izgled klasičnog automobila s dva velika farova na svakom uglu prednje maske. Današnji modeli "vide" svijet drugačije - kroz tanke, oštre farove smještene visoko na braniku.

LED dnevna svjetla (DRL) postala su glavni vizualni element, dok su prednja svjetla često skrivena niže, unutar branika, van direktnog pogleda, ili su besprijekorno integrirana u karoseriju.

Ovaj "podijeljeni" dizajn više nije rezervisan samo za konceptne modele – danas ga nalazimo na SUV-ovima, limuzinama, pa čak i sportskim automobilima. Ono što je nekada bilo tehničko rješenje sada je stilski potpis cijelih brendova.

Na primjer, Ferrari Purosangue ima gotovo nevidljive, tanke farove iznad masivnih usisnika zraka. Hyundai Kona i Tucson su izgradili svoj prepoznatljiv izgled oko ovog koncepta, a Citroën i BMW imaju sličan pristup.

LED svjetla kao novi dizajnerski potpis

LED tehnologija je omogućila da svjetla postanu dio ličnosti automobila. Dnevna svjetla postavljena visoko djeluju poput svjetlećih obrva, dok su duga i kratka svjetla smještena niže - najčešće integrirana u branik.

Ferrari Purosangue taj dizajn dovodi do ekstrema, kombinirajući ga s agresivnim, sportskim izgledom. Novi Hyundai Kona koristi potpuno LED svjetla po cijeloj širini vozila ili ih integrira u rešetku, stvarajući nezaboravan grafički svjetlosni potpis.

Za Citroën C5 X, ideja datira još iz koncepta C-Xperience iz 2016. godine, koji je prvi uveo visoko postavljen svjetlosni potpis integriran u dvostruki chevron logo, dok su farovi bili skriveni ispod.

Svjetlost kao identitet brenda

Unutar Stellantis grupe, sličan pristup primjenjuje nova Lancia Ypsilon. Njeni visoko postavljeni LED farovi oblikovani su tako da podsjećaju na logo brenda, dok su glavna svjetla postavljena niže, u oblikovanom braniku.

Ovo odvajanje funkcije i forme više nije samo tehnički detalj – ono stvara novi vizualni jezik u kojem svjetlost postaje tanka, oštra i futuristička, a automobil poprima "high-tech lice".

Osim toga, sve su uobičajenije kontinuirane svjetlosne trake koje povezuju prednji dio automobila. Volkswagen, Cupra i Smart kombiniraju LED dnevna svjetla u jednu liniju, dok u uglovima zadržavaju veće reflektore. Mnogi proizvođači sada također osvjetljavaju logo brenda LED diodama, tako da noću automobil doslovno nosi svoj vlastiti svjetlosni potpis.

Škoda Enyaq i novi Peugeot 308 otišli su korak dalje kreirajući svjetlosne "maske" s kristalnim efektima, dok Audi Q6 e-tron i BMW i7 eksperimentišu s ultra tankim LED modulima koji se ponašaju poput svjetlosnih dragulja s dinamičnim sekvencama.

Tesla, Ferrari i budućnost svjetla

Jedna od najradikalnijih interpretacija dolazi od Tesla Cybertrucka, čiji se prednji dio sastoji od horizontalne LED trake koja se proteže cijelom širinom haube. Prava svjetla su skrivena niže, u dva gotovo nevidljiva vertikalna modula u braniku.

Na Ferrariju 849 Testarossa, svjetlo igra povezujuću ulogu – tanka prednja traka spaja dvije svjetlosne jedinice bez spajanja u jednu. Ovo je u skladu s propisima, a istovremeno održava vizualnu koherentnost i eleganciju. Rezultat je savršen spoj aerodinamike i prepoznatljivog dizajna, bez ugrožavanja identiteta brenda.

Nova era dizajna: Svjetlost kao lice automobila

Kako električni automobili sve više preuzimaju tržište, klasična rešetka hladnjaka nestaje, a prednji dio vozila postaje nosilac identiteta brenda. Podijeljeni farovi i LED trake jasno pokazuju smjer u kojem se dizajn razvija – prema vozilima koja komuniciraju svjetlošću.

Koncepti poput BMW-ovog Vision Dee-a sadrže interaktivne LED panele koji zamjenjuju tradicionalna svjetla digitalnim displejima, dok kineski brendovi već eksperimentišu sa svjetlima koja mijenjaju oblik, boju i redoslijed ovisno o situaciji.

Ako se razvoj nastavi ovim tempom, lako je zamisliti da će svjetla budućnosti postati pametni, aktivni displeji, opremljeni umjetnom inteligencijom koja reaguje na saobraćaj, okolinu i ponašanje vozača.

Baš kao što su podizne svjetiljke nekada simbolizirale jednu eru, klasične svjetiljke bi uskoro mogle postati stvar prošlosti.